selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 20 Disember 2010

^ PENANGAN PEKASAM ^

salam semua
makan tengah hari tadi memang
menyelerakan kerana bukan
menu yang vogue de vazz
tetapi masak lemak cili padi siput sedut
dengan ikan PEKASAM..

wah!!!!!!memang terangkat pinggan
sekarang pun musim hujan
memang elok dan molek sangat
makan nasi panas-panas dan ikan pekasam

ada yang tak kenal ikan pekasam?
ke ada yang tak makan?
memanglah bau ikan pekasam
yang sedang digoreng menusuk lubang hidung
sebutir taman perumahan boleh bau
apatah lagi dalam rumah
tetapi bila dimakan
mak oihhh..memang sedap sampai tak hengat
wahahahaa...

ikan pekasam pun boleh tahan
harganya mahal jugak sebab guna ikan sungai
susah nak dapatkan
mahunya 5 ekor harga dalam 3 hinggit jugak

taraaaaa...inilah pekasam
yang telah siap digoreng
dengan bawang merah + cili + telur
tambah telur sebab takut hancur sangat..
nampak kurang menarik
tetapi rasanya memang enak bangatt..


p/s: ada siapa-siapa yang sudah kecur air liur tak????

27 Rajin Komen:

Amy Syaquena berkata...

As'salam...

sudah semestinya kak.. nie mai2 tengok pekasan perghhh!!! sedap tue...

p/s : name akak pe erk dari hari tue amy nak tahu tapi x jugak tahu hu3...

ShErA berkata...

wah... sedapnya.. dah lama x mkn ikan pekasam... kalau blk kg je mesti mkn...

eiela berkata...

hmm memang kecur air liur nih, perut pun lapar balik nih. menu akak memang best la arini. lama jugak tak makan ikan pekasam nih, wat pedas-pedas sedap kan kak.

Latest Entri :
1) Blogger Yang Mengancam
2) Blog Giveaway dan Contest

Kalamhati berkata...

aloss!telan air liur jah la kawe tgk..sini ado ikan budu jah..goreng nga telur mcm telor dada..terangkat jugop..hehe

Nafisa81 berkata...

kat kampung dulu selalu dapat ikan pekasam..abah buat...skang payah sikitla...

m!sZ zAL!nA berkata...

pernah makan dagim pekasam x? sedap gak tau.. umi mz buat

sarah-najwan berkata...

amy=mmg sedap tak terkata..

sheera=pyh nk jumpa ikan ni..

eiela=buh lada byk2 mmg mengancam mulut dan perut..waahhhaa

kalam= akak salu beli kat pasar tani mega stadium tu..byk stu wey..pi beli ahad nih..

nafisa=mmg pyh nk dpt ikan ni yg sedap..

miszalina=xpenah pulak mkn daging tu..hehe..pestime dgr nih

munna berkata...

musim2 hujan ni.. dapat ikan pekasam dgn nasi panas dah kira mengancam dah kak

misza berkata...

feveret gak ni. kat Pekan Rabu Alor Star murah...kalau pegi sana boleh beli banyak² sebab simpan boleh tahan lama.

Izan Ishak berkata...

akak, kat johor takde juallah ikan pekasam nih. tengokkkk...akak dah buat izan teringin nak makan puloks~ :(

Mama Zara berkata...

mula2 tengok tajuk je dah kecur air liur..huwaaa..nak kena cari gak ni! sedap tuu makan ngan nasik panas2 :)

Jom Baca: Ko Masuk Islam Sebab Nak Kahwin Kan? dan Mari Melawat Binatang Siri I (Gajah $%*(&))

sarah-najwan berkata...

munna=mmg besttttt..byk stok akak..hehe

misza=sana murah ek..sini mahal sgt..tapi ni my MIL yg buat..wat stok dlm peti

izan= ye ke..olo..siannnya..jika dtg kuantan..akak bole bg..

mamzara=kene cari tu..nati kempunan..

diana berkata...

tak makan pekasam..
tapi memang suami hantu pekasam la..
saya jarang beli dan masak pekasam ni
sebab nak goreng nye bikin
lalat penuh satu rumah..
heheh..

~nadyahoney~ berkata...

perghh..mmg terbaikk..dah lame sy tak mkn pekasam neyy..

sarah-najwan berkata...

diana=sedap tau..awk bole try sb hubby awk mkn tu..

nadya= hehe..terbaeekk..

sweetsal berkata...

tertelan air liur la pulak, time hujan2 mkn pekasam gn nasi panas2 memang terangkat la..rindu la nk mkn ni..hehe

n.hasleena berkata...

tak pernah cuba tau kak...pernah tgok je...sebelum nie masa tgok sy ingat letak pasir dalam tu hehehe...tapi letak apa ye kak? Lupa plak...sebelum ni kawan pernah cakap.

Cma Shiema berkata...

kak.....he3...cma x terliuq pun..
cma xmkn ikan pekasam..en hubby jer yg minat giler..adeh..kalo goreng ikan ni,1 umah berbau..
:p

kak..,akak kene tag lagi..kalo rajin join la yer..contest header..

http://shiemacma.blogspot.com/2010/12/my-header-contest.html

eelobor berkata...

ikan budu tau tak? hihihihih

azieazah berkata...

Pekasam? Perhhhh!

Kami orang Banjar cakap itu Ikan Wadi. :)

Petua goreng tak hancur: celup tepung pun ok gak.

Perah air limau di atasnya selepas goreng. Memang terangkat!

Solihin Zubir berkata...

perghhh... ikan pekasam...
feveret sy gak ni akak...
mkn ngan nasi panas.. mmg layan! hehe..

HANI berkata...

kalau org kelantan wajib ada telor tuh kak...

green yg gorgeous berkata...

pekasam memg terbaik!

tipahbee berkata...

sedapnya..lama tk makan nih :)

Ati Masrif berkata...

baunya shaja dah mengancam..huhu

siput sedut..my peberet ooo...

nazirulhazwan~ berkata...

meleleh air mate sy tgk kak.hahaha

Gayahspears berkata...

kat Kuala Kangsar ikan pekasamnya gune timbang... best..mmg sedap kalo makan dgn nasik panas2~huhu