selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Jumaat, 3 Disember 2010

^ ASYIK LUPAK SAHAJA ^

salam semua
pagi ini..hujan renyai-renyai lagi
suasana pun agak dingin..

pernah uolls lupa?
mana ada orang yang tak pernah lupa kan..
semua pernah lupa

fikiran entah ke mana-mana..contoh:
hendak ke dapur ambil buah
tapi bila ke dapur nampak gelas tak terbasuh
dalam sinki..basuh dulu
last-last keluar pi ruang tamu
duduk..dan alamak..aku hendak makan buah tadi
hishh..lupa ambil lagi..

itulah contoh situasinya
saya ada baca info
beza antara lupa atau menghidap ALZHEIMER
**minta dijauhkan dari penyakit itu**

LUPA NORMAL:
*beberapa bahagian pengalaman hidup
*tempat letak kereta
*nama seseorang tapi ingat tentangnya
*sesuatu objek seperti meletakkan kunci kereta

LUPA ALZHEIMER:
*seluruh pengalaman hidup
*cara memandu/melihat waktu
*perkara yang baru kita buat contohnya memasak
*seseorang dan langsung tidak ingat siapanya
*penurunan nilai seperti tidak dpt bezakan cuaca
*menempatkan barang di tempat tidak sepatutnya:
-letak besi dlm peti ais
-jam tangan dlm mangkuk
*perubahan mood
*perubahan keperibadian seperti bingung/curiga/takut

itulah antara info yg saya ambil dari majalah wanita..saya ringkaskan shj
harap2..kita tidak tergolong dalam kalangan yang lupa penyakit itu

ada orang berpendapat..hendaklah membiasakan otak kita berfikir
agar kita tidak terkena penyakit itu
membaca al-quran juga salah satu caranya
dan pengamalan gaya hidup sihat..
juga jangan banyak makan semut...wahahaa..
betul ke..makan semut boleh lupa???
kenapa yer??

p/s: jangan lupa semua...

26 Rajin Komen:

AngahSayang2314 berkata...

pernah..pernah macam tue kadang2 tue tergelak balik bila dah ingat hehehehee...

LyNn HaMzAh berkata...

terlupa memang la selalu...tp kat benda yang simple2 jer...

Cik Moon berkata...

masa sekolah..cikgu saya kata>> bukan lupa..tapi hilang ingatan sementara...hehehe..

sarah-najwan berkata...

angah=xle biar tau...takut jd nyakit..

lynn=a'ah..yg simple2 itu xmenahannya

cikmoon=lupa ingatan tu..seakan2 xwaras dik..

honeyvsbee berkata...

takutnya almeizer tu...lupa memang selalu...sebab ada kajian menyatakan kenapa kaum ibu cepat lupa...sebab segala protien dan kalsium disalurkan kepada anak ketika kita menagandung, dan kita pulak tak ambil makanan yang mengandungi sumber2 protien dan kalsium yg mencukupi...maka lg ramai ank lg cepat lupa..hahah mcm bee ni yerrr..

Izan Ishak berkata...

mintak2lah dijauhkan penyakit alzheimer tu kan kak... biar sampai tua, tp daya ingatan tetap kuat... amin~

PhotoGraphic berkata...

amnesia..mcm dlm cite 1000x cinta..asl bangun pagi je lupe..penat la camtu..agak2 ade ke camtu?

DeCrewz berkata...

Alamak, lupa la letak awek aku kat mana td...lalala

Kuman Chaos berkata...

kat mana ntah saya baca.. org kata kalau tka lupa tu bukan manusia :D
kuman "Sneaking into my room.." Entry

Maya berkata...

ni lah masalah selalu...kadang2 dok pk gak apa penyebabnya. orang tua selalu cakap coz banyak makan fast food semua..ada gak betoi kot

ieda berkata...

takut dgr yg lupe alziemer tuu kak
minta di jauhkan huhuh

MamaYatie berkata...

saya selalu lupa nak amik duit baki bila buat bayaran brg yg dibeli..huhu..nyanyuk dah ker?huhu..

kata org,amalan baca Quran akan boleh elakkan penyakit nyanyuk..

~ yus ~ berkata...

Saya pun selalu terlupa, terlupa simpan kat mana biasanya tu....:D

aibaks berkata...

tu nama die short term memory lost hehe.. tak pun saje je wat2 lupe.. hehe

Das berkata...

normal la lupa gitu....jgn lupa terus....

sarah-najwan berkata...

bee=hah sudah..kita akn cpt lupalah yer...huhu

izan=insyaAllah...xnk sakit tu..sian kat diri kita dan org lain..

PG=yup..lupa segalanya..

decrewz=jgn lupak gtu...

kuman=jika bukn manusia..apa kuman?..fakta baru nih

eida=minta dijauhkan

mamayatie=tu pom lupa yg byk tu..rugi la..kalu duit seratus..guna 2 ringgit gak...rugi maaaa...

yus=ala..kene igt tu

aibaks=short term xpe..kes buat2 lupa tu saje cr nahas..kang terus lupa..

das=..kalu lama2 dan byk yg lupa..bahaya jugak..

Kalamhati berkata...

kita manusia memang tak sunyi dari kelupaan ni..huhu

biasa la short term lupa ni..nak amik benda lain amik benda lain..hihi..dah elok jalan nak pi amik something tetengah jalan tetiba lost taktau nak buat apa..hehe

nazirulhazwan~ berkata...

selalula men teka teki.bagus 0o0 utk ingatan:P

diana berkata...

saya ni pelupa..
kadang2 rasa marah dengan diri sendiri ni..sebab banyak sangat benda yang saya lupa..

sarah-najwan berkata...

kalam=ermm..nk kurengkan lupa tu..skrg ni asik je..

nazirul=nk teka2 yer..

diana=huhu..tu la..xtau nk buat camne..

Ciklinn berkata...

ciklinn lagilah sellau terlupa hehehheh

Tomato Gurl's Life berkata...

akak..cik tom selalu jgk terlupa..hehe..esp. yg nama org tapi ingt pasal dia..hehe

p/s; seminggu cik tom tak online..skang sesi balas jejak komen!

khaiyisah husna berkata...

takotnye penyakit tu.nyayuk la kan?..

tp kan..... sy mmg pelupa! sbb makan semut byk sgt mcm akak ckp kot...hehe

sarah-najwan berkata...

ciklinn=nmpknya bukn anak2 kita je kene mkn kismis..kita pom...huhu

ciktom=hihi..kita serupaaaaaaaaa

khaiyisah=yup..nama melayu..nyanyuk..

ch@ berkata...

lepas bersalin, kita kerap terlupa, sbb tu sentiasa ada nota dan pe di mana-mana.

Eliza berkata...

Salam Sarah. FIL saya hidapi Alzheimer. Pernah duduk ngan kami sebulan. Kesian dan menakutkan bila memikirkan kalo terjadi kat diri sendiri. Terasa hidup ni kosong sebab sukar nak ingat banyak perkara...nauzubillah..

betullah walau usia meningkat, perlu jugak rajin membaca atau mengaji supaya otak x mengecut dan cepat jd pelupa..