selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 25 November 2010

^ STREAMING CLASS ^

salam semua
semoga hari ini
kalian semua gembira
menjalani aktiviti dan urusan


*pic from google**
saya jarang berbicara
tentang isu-isu pendidikan
dalam blog saya ini
walaupun saya seorang guru

maka hari ini..saya ingin mengambil
perhatian semua rakan yang sudi singgah
untuk membicarakan "streaming class"
iaitu meletakkan pelajar mengikut pencapaian
peperiksaan akhir untuk kelas terbaru mereka

mungkin ada byk contoh streaming class dan ini sebagai contoh:
jika kelas A..mungkin semua pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang
kelas B separuh-separuh atau pencapaian sederhana
manakala kelas C..pelajar yang agak lemah..

sesetengah berpendapat..
proses ini memudahkan p&p dalam kelas
memandangkan tahap pencapaian mereka satu level
dan pelbagai lagi pendapat..

apakah pendapat uolss tentang ini
saya pasti ada antara uolls ibu bapa
yang mempunyai anak2 yang bersekolah
juga blogger yang masih ada adik2 yang bersekolah
atau ibu bapa yang bakal berpengalaman
anak2 ke sekolah...
p/s: berblogging juga merupakan cara kita berbincang untuk memperkayakan pengetahuan kita...

18 Rajin Komen:

Gayahspears berkata...

wah2.. rajinnyer akak gayah ni..
nk gayah tulun??? hik3

zue @ annaleeya berkata...

mmg seme sek wat gini skrg kan??? saya pon x reti nak komen... cuma takut yg lemah tuh klu masuk kelas A, takut diaorg tak smpat nak kejar.. sbb bdk kelas A nih kan besenya blajar lebih advance dan cepat tangkap... itu pd pendapat sy la...

aibaks berkata...

gayah@
tul tu gayah.. hehe... rajin akak gayah ni.. hehe..

tp bagus gak la wat camni.. senang skit nak fokus masalah budak2 ni..

Ati Masrif berkata...

elok sgt..kasi depa motivasi skit..kalau malas ..ha ..dok kelas belakang ..kalau pandai..dok dg org2 pandai..

tapi tak suka bila hari ambil hadiah tu ..guru2 rehatkan murid2 yg tak dpt hadiah..

sepatutnya murid2 ni kena dtg sekali bg depa ni motivasi utk berjaya dan nk dpt hadiah juga nx yr..

huhu..terpnjng pulok..

Amy Syaquena berkata...

salam...

blog pilihan malaysia amy masukkan blog ni sebagai blog personal isteri pilihan..

diana berkata...

saya pun rasa ok ja buat gini..
sebab senang sikit cikgu tu nak ngajar.
dia tau dah kelas ni dia boleh ajar cara ini..
kelas lagi satu boleh ajar cara itu..
masa form3 saya duduk kelas 3A.saya tak boleh kejar cara diaorng belajar.laju sangat.periksa tetiap bulan dapat no last.last2 saya tukar pi kelas 3B.ok pulak rasanye..
hehhe

Zaidah berkata...

senang skit cikgu nak pantau perkembangan n kelemahan kelas yang hujung....klu dah pandai tu lainlah citer....

sekamar rindu berkata...

salam..

satu cara yang baik..boleh buat.

Kuman Chaos berkata...

tu yg ada pembahagian kelas kan... anak dapat duduk kelas A seronot laa...
kuman "Panavia Tornado Desert Storm..Pods" Entry

Amy Syaquena berkata...

http://blogpilihanmalaysia.blogspot.com/2010/11/daftar-senarai-blog-pilihan-sekarang.html

ieda berkata...

memang bagus ada kelas mcm nie kat sek2 .. sekurang2 nya boleh tahu tahap pencapaian pelajar2 dan boleh usaha utk improvekan ..

kat sek anak ieda x tahulaha ada atau tidak sbb mereka sek keb cina ..

Das berkata...

motivasi pelajar2 utk lebih rajin study moga dapat naik kelas....kalau tak streaming dia tk rasa apa2 pun exam......dan menyenangkan cikgu mengajar....
tapi kesian kat budak kelas hjg...kadng2 mereka bukan tk pandai tp mals sikit...tp sebab kelas tu semua teruk mereka pun jadi teruk....

Ummi Izzah berkata...

besar jasa cikgu ....

munna berkata...

munna tak berapa berkenan dgn sisstem ini....klu yg duduk kelas tercorot tu mesti rasa rendah diri dan malu kat orang sebab org tahu dia duduk kelas yg tercorot ...

Mak Su berkata...

sy suka campo sbb makbapak akan rasa hepi dan budak yang kurang cerdik diberikan peluang utk bersaing tanpa pilih kasih. pembelajaran dalam hidup adalah juga bila kita dikeliling oleh orang lebih susah dari kita, lebih senang dari kita lebih bodoh dari kita (kasar skit) lebih pandai dari kita - tapi anyway, sekolah dan guru2 lebih tahu apa yg mereka buat :)

sarah-najwan berkata...

cikgayah--> mak budak kene rajin dik...hehe..motivasi utk awak deh..

zue--> ada yg buat..ada yg x..depends...ada pro kon dia..

aibaks--> siaran ulangan..mak budak kene rajin..
betul..guru2 sng fokus

ati--> ada murid yg insaf dan berubah..ada yg wat dono aje..

amy--> akak dah gi..tapi terlepas lak..

diana--> bgus gtu sb awak dah ada pglaman..yg ni saya nk dgr..

zaidah--> cara ngjr pun lain..supaya murid sng faham..

sekamarrindu-->tq..

kuamn--> yer..kalu dok kelas A..gigih sket

ieda--> betul..penting gak kedudukan kelas mana anak2 tu..

das--> betul..biar dia tahu kesan jika rajin nagan pemalas..tu la natara kontranya..

umii--> tq..

munna--> ada gak gtu..tapi xle nak buat ape..murid kene insaf..

maksu--> mmg ada gtu..takut dia xle bersaing..dan guru kene pelbagai teknik supaya seme murid dpt capai objektif..

ch@ berkata...

masa kita sekolah rendah dulu, ada buat kelas macam ni, masa darjah 456. masa darjah 123 kita kelas belakang, masuk darjah 4 terpilih masuk kelas 1st aka kelas pandai. jenuh nak bersaing. dah la tak suka belajar.

sarah-najwan berkata...

cha--> ada pglamn kan..ada pro kon la isu ini..