selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 22 November 2010

^ MIL FIL ^

salam semua
hari ni bermula hari baru
minggu baru
ramai yang sudah mula bekerja
setelah bercuti sempena raya haji

sekarang juga sudah mula cuti sekolah
jika musim cuti sekolah=musim majlis kahwin
hujung minggu pasti akan ada undangan perkahwinan
apa kata..kita share info tentang MIL FIL
mother in law father in law


info ini..tentang cara2 hendak mengambil hati MIL FIL
perkara ini amat penting
dalam menjamin kerukunan rumah tangga
selain restu orang tua
hubungan baik dengan MIL FIL
sangat penting yer..
**beberapa info ini saya share dari blog sembang kosong**

berikut beberapa cara untuk mengambil hati MIL FIL kita
yang saya terjemahkan mengikut pandangan saya juga..

1. wajib kenali sifat dan sikap MIL FIL kita:
hal ini boleh kita ketahui daripada pasangan kita
tanya perkara yg mereka suka atau tidak
kita sendiri pom boleh tahu jika kita pulang ke rumah mereka
dari situ kita perhatikan

2. beramah mesra dgn MIL FIL kita:
berkongsilah apa jua cerita yg menarik dgn mereka
bercerita ttg cucu2 mereka
hanya cerita2 yg menarik dan gembira shj
kerana hal ini menunjukkan kita bahagia
maka mereka pun akan bahagia
jangan asyik bercerita masalah shj..mereka pun akan rasa terbeban

3. jagalah pertuturan kita:
bercakaplah dlm nada yang sentiasa mesra
jgn mudah melenting apabila bercakap
lebih baik mendengar dan memberi pendapat dgn cara yg paling lembut
hati org tua mudah amat terguris..

4. ringan tulang:
yang ini..wajib yer..
jangan jadi menantu yang pemalash..
bangun lambat..
tahu makan aje..hehe
faham2lah yer..

5. menyayangi mereka sama seperti ibu bapa kandung kita:
hal ini paling penting
MIL FIL wajib dianggap seperti ibu bapa kita jugak...
kita akan dirahmati Allah kerana menyayangi mereka sama kita
menyayangi kedua ibu bapa kita..

itu shj yg dapat saya kongsikan
itu shj bg saya yg paling penting
MIL FIL akan bahagia terhadap kita
jika kita memperlakukan begitu

tapi..saya pasti..di luar sana
ada orang yang menghadapi masalah dengan mentua masing2
memang ada..seperti yg kita lihat dalam drama TV
memang ada berlaku dlm masyarakat kita
tetapi..sedaya upaya cubalah utk menyayangi
dan menghargai mentua kita..
p/s: __setiap cuti panjang..wajib balik kampung tgk ibu ayah dan MIL FIL__

25 Rajin Komen:

zue @ annaleeya berkata...

setuju sgt2 tuh... mertua tuh mcm ibu bapa kita sdiri... Alhamdulillah... saya tak pnah ader masalah dgn mertua....

Ati Masrif berkata...

sentiasa nak kena jaga hati mereka walaupun kekadang hati sendiri terguris...ewah!..hehe

kakcik berkata...

Salam SN...

kakcik dah tak ada FIL. Tinggal MIL je.. Alhamdulillah, hubungan kami sangat baik. :)

Bee @ honeyvsbee berkata...

salam kak..saya tetap tak pandai amik hati mak mentua tuuu

sekamar rindu berkata...

salam...

info yg sangat bagus...terima kasih...

Das berkata...

aku caya...mung adalah salah seorang menantu yang baik dan pandai ambik hati mertua....dan telah mengamalkan petua diatas....

aibaks berkata...

wa..best gak dapat info camni.. hehe..

Amy Syaquena berkata...

salam..

setuju sangat... mertua tue dah macam ibu bapa kita sendiri... Alhamdulillah..amy x pernah ada masalah dengan mertua , malah ngam sangat....

sarah-najwan berkata...

zue--> mmg gtu..saya pom baik aje nge mentua saya..alhamdulillah..

ati--> xpelah..demi mereka..kita kan diberkati nanti..

kakcik--> oo..eloklah gtukan kakcik..baik dgn mil..

bee--> try lah buat yg akak tulis tu..insyaAllah berjaya..

sekamar rindu--> tq..

das--> betul3...jadilah menantu yg baik..ada ganjarannya..

aibaks--> bole amalkan yer..lelaki pom sama..

sarah-najwan berkata...

amy--> betul kan..ada ganjarannya nanti..baik ngan mentua kan..

En iLham berkata...

wah
info terbaik lah cikgu
walaupun sy belum kawen lagi
tapi nak kene tau gak cket2 kan
haha

ozzy berkata...

salam...

Setuju..mmg kita patut jaga hati mertua krn suatu hr nanti kita juga akan menjadi 'mertua' dan pastinya kita juga mengharapkan kita dilayan oleh menantu dgn baik

Gayahspears berkata...

kena ambil perhatian bila gayah suda ade mertua nty~lalalala
now pon kena praktis..
betoi x akak???huhu

mamalieyna berkata...

ohhooo..tips yg bagussss sangat! tp eina kan..tak pandai2 nak ambik hati..cuma sentiasa berbuat baik lah kan..hehe..cuma tak reti kalau nak berlebih2 buat baik ni..tak gheti..tau bermanis muka jer..huhu..

apapun Alhamdulillah semua berjln lancar je buat masa ni, n hope seterusnya! ^_^

sarah-najwan berkata...

syamil--> mmg kene amik tau..wajib..jika kita hdk dilayan baik..kita juga hdklah melayan org lain dgn sebaiknya

ozzy--> tang tu mmg betul..suatu hari nati.kita juga bkl jd mentua..

cikgayah--> bole blaja skrg yer..utk masa akan dtg..xsusah pom..

sarah-najwan berkata...

mamalieyna--> tu la..jgn pulak asik membodek MIL FIL lak..
semua saranan itu tak sama dgn membodekkan?..yg penting kita ikhlas ngan mentua..anggaplah spt ibu bapa kita..

Solihin Zubir berkata...

akak! sy nak tanya..

meNtua atau meRtua? huhu..

Faezah Faiz berkata...

kak sarah: huhuhu... info yg bergune wpun belum rasmi jd MIL FIL.. bakal la.. hik3.. stakat ni jupe 2, 3 kali dah...hmm...ok kot... tp mak pun dah pesan, selaku menantu p,uan, kene rajin nolong di dapur la... berdebar dan teruja menunggu saat itu... pepun, thanks kak sarah..

AngahSayang2314 berkata...

salam.......hehehe lama tak mai sini hehehe

ye la... yg penting ayah & ibu hehehe...

kak zie tolong angah like kan gugurl plssss
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=162777257095293&set=a.162061687166850.30472.109422825764070

ini link nya

Kalamhati berkata...

betul tu kak..menantu lelaki tak kisah sgt..menantu perempuan ni lain sikit..kena pandai jaga hati mertua..

rasanya kalau kita anggap mertua mcm ibu bapa kita sendiri..insyaAllah takkan ada masalah..(pepandai je kan..mcm la ada pengalaman..hikhik)

sarah-najwan berkata...

solihin--> meNtua yer..ejaan yg tepat

faei--> seme tu mudah je..buat mcm kita buat kat mak pak kita..beres slaluh..

angah-->yer..dua2 pnting

kalam--> xpe..satgi dpt pengalaman itu..bole prektis trus..

ieda berkata...

jaga ati mereka sebaik mgkin sebagaimana kita jaga ati mak dan ayah kita .. :)

diana berkata...

uih..
ni mesti menantu kesayangan ni..
hhehe..

ada jugak orang yang
dengan mertua,
dia layan baik je..
tapi dengan keluarga sendiri
ada je yang tak kena..
kesian..kan??

sarah-najwan berkata...

ieda--> betul tu..

diana--> xdelah..mereka syg kita mcm mereka syg anak2 mereka jugak..

kene sembanglah antara keluarga kita ngan mentua..jgn pilih kasih

azzey berkata...

sarah-najwan: gud info. utk semua boleh diamalkan nih!

p/s: Slm kenal dari saya.....AZZEY.....