selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Jumaat, 12 November 2010

^ BERKATA YANG BENAR ITU PAHIT ^

salam uolls..
sedang berehat yer...
teruskan dgn sebarang acara yang boleh
membahagiakan kita..
saya..apa lgi..memblog kejaplah..

berkata yang benar itu pahit
uolls jelas tak maksud frasa itu?
macam soalan kefahaman BM pulak..
mentang2lah saya cikgu BM..hihi

maksud saya...dlm kehidupan kita seharian..
kita selalu tidak menyatakan sesuatu perkara dengan tepat
jika ditanya sesuatu pendapat..
dengan kata yg jelas..kita lebih suka berpura2
dengan harapan agar tidak mengguris perasaan hati kawan kita
dengan harapan hendak menjaga air mukanya
dengan harapan untuk mengekalkan persahabatan kita

padahal..sah2 perkara yg hendak dilakukan oleh kawan kita itu
tidak sepatutnya dia buat..
atau ini sepatutnya dia lakukan..
tapi demi menjaga hatinya..
kita tak sanggup berkata benar...huhu

pernah tak terjadi perkara begini kepada uolls?
dalam hal ini..berani dan telus itu amat penting

p/s:...susah ke senang hendak menjaga hati seorang kawan??

15 Rajin Komen:

diana berkata...

setengah2 orang boleh terima apa je pendapt orang asal tak melampau..tapi orng yang kita baru kenal atau belum paham betul2 kita guna cara ni saja la..cma nak menjaga hati..
tapi kalau melibatkan benda yang serius kita kena berterus terang la..
jangan berpura2..
yang sebaiknye tengok keadaan la..

Jia Sensei berkata...

betulla apa kak zia tulis tu..

tapi asya plak jenis cakap je depan2
kalau kawan2 yg jenis terima dia org akan dtg pada sya semula dgn akuinya apa yg saya cakap tu betul
kalau kawan yg tak boleh terima memanjang masam je mukanya(yg ni memang kesain la sbb dia cuma suka dgr yg indah2 saja, x leh nak terima teguran)

adatla kan..
awal2 kalo dapat teguran
sesape pun akan terasa dihati
tapi kalau boleh muhasabah balik
pasti tahu, apa yg dikata tu utk kebaikan diri juga

kerana kita sebagai kawan
kalau betul sayangkan kawan
pasti kita akan saling tegur menegur utk kebaikan bersama.
~ kalau kita sayangkan orang..kita tak nak dia masuk neraka~
~ kalau kita sayangkan orang..kita akan sentiasa doakan utknya... =)

zmah berkata...

WALAU SEPATAH KEBENARAN SAKITNYA MENIKAM KALBU.

Hana_Hide berkata...

Iye...faham...faham...mmg betul apa yang akak tulis tu

Hanis Azla berkata...

betullah, mmg selalu rasa begitu.. agar tiada hati yang terluka.. tp dlm pada itu rasa bersalah pd diri sendiri itu ttp ada.

sweetsal berkata...

memang susah nk jaga hati kawan, kita tak nak hati kawan terluka, lebih2 lg kawan baik..pernah terjadi pd akak, kawan tu smpai skrg xnak bertegur sapa, kita dh minta maaf tp dia xnak terima..sedih jugak kan..

sweetsal berkata...

memang susah nk jaga hati kawan, kita tak nak hati kawan terluka, lebih2 lg kawan baik..pernah terjadi pd akak, kawan tu smpai skrg xnak bertegur sapa, kita dh minta maaf tp dia xnak terima..sedih jugak kan..

Gayahspears berkata...

hurm
mmg susah akak..
silap cket da kecik hati..huhu

Eliza berkata...

Salam. Bagi saya jika sesorg itu mmg rapat dan sudah kenal isihatinya, saya akan direct to the point (cthnya suami, adik badik dan sahabat karib). Saya rasa bila kita menyayangi seseorg itu kita akan memberikan pandangan/teguran yg jujur walopun adakalanya sinis.

Kalau tak kenal sgt, saya cuma jd tukang dengar dan angguk je. Takut depa takleh terima pendapat org lain.

Sarah, selamat bercuti hujung minggu bersama kuarga tercinta. Baru balik hantar rombongan cik kiah ke LCCT tadi. Nasib baik flight tak kensel.

suri solehah berkata...

salam..memang berkata benar itu agak pahit,,tp bagi saya sy jenis yg suka cakap trus terang...apa lagi kalau kes ada kawan yang buat perkara yg tak patut..then dalam masa yg sama kitapun kena terima kalau ada org berterus terang gak ngan kita :-)

Izan Ishak berkata...

mmg susah rasanya nak berkata yg benar sbb takut melukakan hati sahabat tu. tp pada izan kalau kita sayang dia, kita kena bagitau demi kebaikan dia juga kan...

Zaidah berkata...

memang susah untuk berterus terang walaupun itu satu kebenaran

Rezza Ralib berkata...

entahlahhh... pelik juga dunia nie... sbenarnya tiada istilah bohong sunat kannn, kalau bohong tu ttp bohong kannn, tp kalau kita d sebabkan nk jaga hati mereka, u rasa wajar kerr? berbaloi ker dgn dosa tuhhh ehh? tu i cakap dunia ni pelik kannn...

sarah-najwan berkata...

diana--> mmg sesetgh org xle kita nk bg pndpt yg seolah2 xsokong dia..marah tau..tapi saya pom tgk keadaanlah..jika kwn baik sgt2..saya telus aje..direct to de point

jia--> ye mek..akak akn hapal quotation ko tu

zmah--> betul..

hana--> ko fhmkan..huhu

hanis-->kita nk jaga sgt hati org..gtulah jadinya

kaksweet--> takut jd gtu kak..kita bgtau yg benar..dia xnak ckp doh ngan kita..huhu

gayah--> susah sgt..ckp salah..xcakap pom salah

eliza-->betul mcm awk ckp..kalu yg kita kenal pom..saya beralas juga walau direct..nk jugak jg hati..tapi yg kenal gtu2..lebih baik kita dgr aje...

suri-->patut gtu..jika kita kene komen/kritik..terima dgn hati terbuka..bg kritikan mmbinalah..

izan--> betul tu..bgtau secara baik..

zaidah--> betul..tu yg jd masalah..

rezza--> jgn samakan dgn bohong..bohong mmg salah..

Tomato Gurl's Life berkata...

betul kak berkata benar tue la yg paling pahit..tp pahit utk hakikat yg benar dan utk perubahan ke arah kebaikan..