selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Ahad, 28 November 2010

^ CACING DALAM SAYUR KOBIS ^

salam semua semua sedang berehat-rehatkan
apa kata kita berkongsi
satu info..info yang biasa-biasa..

tadi..semasa masak untuk makan tengah hari
sedang menyiang-nyiang sayur kobis
saya teringat satu peristiwa ngeri
terlihat cacing dalam sayur lemak kobis
cacing merah berulit-ulit dalam kuah lemak kobis
uolls boleh bayangkan tak perasaan saya??
dang-dang itu jugak..saya terus muntah
muntah kerana geli geleman melihat cacing itu
walaupun cacing itu sudah mati
tapi...eeeeeee....

jadi..saya cuba menggoogle untuk cari gambar cacing
alamakkkkk..geli geleman weh..
last-last..silalah layan gambar cacing clip art ni..





tahap kegelian yang tinggi itu
membuatkan saya tak berani nak save as pic cacing itu..
terlalu geli..bayangkan jika masuk mulut kita







*pic kobis pom dr kebun pokcik google*

nampak lawakan sayur kobis tu...
sebab itulah..
jika hendak memasak sayur kobis
kelopaknya hendaklah dileraikan satu-satu
bersihkan dahulu kot-kot ada terselit si cacing itu
tak de cacing pun..mungkin si telurnya..
hati-hati deh..
kang tak pasal-pasal..beranak pinak cacing itu
dalam perut..eeeeeee....ngeri weh..

tapi..bukan aje sayur kobis..
semua jenis sayurlah
cuci biar bersih-bersih
jangan main potong-potong aje..

p/s: petang ni n3 sebelum masak..ekekek..

28 Rajin Komen:

Cma Shiema berkata...

cma pom same..penah skali..tgh potong kobis..pastu jumpe cacin...eee..

Cik Liyana berkata...

geli...huhuhu!

Sitisifir10 berkata...

suami saya berpesan, seeloknya tak payah beli kobis sbbnya selain ulat bertepek mcm diceritakan ni, racun jugak terselit2 di dalamnya :( pernah juga dengar kobis ni makan sikit2 takpe, makan banyak kang nafas berbau mcm besi...wallahu a'lam :)

Coretanku...Ibu Darwisy & Aqilah berkata...

mmg kena leraikan kelopaknya satu2...baru boleh sure ada yg tersembunyi ke tak...tapi eeeeee... kalau terjumpa...

Das berkata...

memang menggelikan....huhuhu

eiela berkata...

ha betul tuh, kat kobis dan salad bunga senang cacing nak menyelinap sebab dia berkelopak. kena buka satu-satu dan cuci bersih-bersih.

Latest Entri :
Redah Aku dan Kau Punya Oleh Ben Ashaari
Jana Pendapatan Dengan Burung Walit

Fiqah Alias berkata...

hehe...fiqah pun penah kene jugak nie..tgh syok2 potong kobess tu..tetibe je trpotong kepala si cacing tuuu..huhu...mengaum la kejap fiqah sebab geli geleman...huhu...

p/s : moral of da story..rendam dlu kobess tu ngn air garam sebelum potong...(^_^)

sarah-najwan berkata...

cma-->ada pglamn kan..eeee

cik liyana--> mmg geli..lgi geli tekak jika tgk dlm sayur yg dah masak..huhu

sitisifir--> ada gak kureng elok mkn kobis utk wanita..xtau lah

leena--> tu la..ikut cara tu..bersihlah

das--> geli das..mu rajin juppo ke dok??

eiala--> kat salad pun sama..seme jenis berkelopak

fiqah--> tu yg xtahan..geli weh..ngetak bulu oghe klate royak..

Dea berkata...

organic vege kan mmg begitu...ada bonusnya... mungkin sebb itu harganya mahal..hehehehe

Izan Ishak berkata...

akak...izan pernah kena ada ulat merah panjang dlm kobis! terus je buang.

lagi kana tak kalau kat kedai mkn dorag selalu potong sayur tanpa lerai2kan dulu...ewwwww...geli plak terbayang ulat terapung dlm sayur lemak tu kak...

abah_izz berkata...

tapi kalau yg pilih sayur..lebih elok yg kurang elok..kurang kandungan racunnya...tapi takler smpai yg ada cacing.....eee yak

diana berkata...

saya suka kobis..

betul tu sarah..
kena leraikan kelopaknye danrendamkn dia..
nanti ulat tu akan timbul .
hheheh..
suka betul kalau makan nasik berulam kan kobis..
cicah dengan sambal belacan..

akubersamaCahya berkata...

segar la kubis tu mkna nye.. hehehe
selalu je jumpe.. mmg geli..\
klu kubis ungu tu lagikk byk!!!!!

nak potong kubis kena selak satu persatu ye.. jgn pakai potong.. nanti makan syur kubis perencah cacing segar... wekkk!!

=)

sarah-najwan berkata...

dea--> xle nk kata..tu tmpat dia hidup..kita yg kene bersihkan

izan-->tu la..kalu cacing tu pnjg..huuuu..panjang lah jeritanku..bygkan izan..nmpk cacing dlm kuah lemak tu..seb baik akak xpingsang..huhu

abah_izz--> mmglah disarankan pilih sayur yg nmpk dimakn ulat..tang cacing ni..kita geli je..

diana--> mmg cara lain..rendam air garam..tapi geli weh..katakan kuar 3 ekor cacing..mak oiittt..

saya xpenah cicah kobis sbg ulam..pesen baru ni..

akubersama cahaya--> kobis ungu akak xpenah mkn lagi..huhu

Zaer!! berkata...

uikss.ade jugak sis? besar tak cacing tu?huhu

suzie rahman berkata...

hihi k lh tu dalam kobis kak.mmber suzie tgh syok2 mkn kua cacing merayap kua melata kt pinggan dier kua dr salad...haha

Miss Yaty berkata...

eeee...geli3...hihi

betul3.sebab tu kalau basuh sayur kena sehelai sehelai..untuk pastikan kebersihan sayur dan keselamatan kita lepas makan. hii :)

sarah-najwan berkata...

zaer--> besar xlah..tapi mungkin pnjg dlm 5cm ke..huhu

suzi--> tu lagi sadis tu..muntah ijo terus..tak pun pingsang..huhu

miss yaty--> yup...keselamatn kita tu pnting..

Hanis Azla berkata...

klu siang kobis atau sayur lain mmg kena kopek dan belek satu2. Tp klu dah nak cepat tu main potong ajer. Masa tu lah kdg jumpa dgn cacing yg mengelikan itu dalam masakan.

En iLham berkata...

erk
bahaye tu cikgu
memang kene basuh betul2 lah
tak selera kang family nak makan..huhu

sarah-najwan berkata...

hanis--> saya jrg jugak main potong gtu sb takut ada cacing dan telurnya..

syamil--> betul tu..hilang selera kalu igt kat cacing2 tu

nazirulhazwan~ berkata...

sbb tu la sy x makan sayur.
klu kes keracunan makanan mesti sbb sayur, hehe
jd toksah la makan sayur

SYaMiLa berkata...

sebab tu sya biasa lepas beli sayur..penuhkan air dlm sink...pastu rendam sayur bg semua kekotoran kuar...lepas tu baru simpan dlm peti (sya biasa beli byk)...lepas minggu pun sayur masih segar...

sarah-najwan berkata...

nazirul--> kene mkn gak sayur ni..utk sihat..basuh cuci2..

syamila-->oo..bole amal gtu tu..tq..

azieazah berkata...

Memang cacing sayur suka dlm sayur berdaun.. sptk kobis, sawi dan sebagainya.

Selain kupas2 selai-selai mcm SARAH cakap tu, ada petua lain.

kupas selai-selai, pastu rendam dalam air paip, bubuh sedikit garam (1,2 sudu). Rendam sekejap, sementara kita nak potong bawang atau masak benda lain dulu.

Pastu baru bilas, insyaAllah cacing dan kotoran akan jatuh ke bawah. Kuarkan sayur dgn tangan, kaut dari atas...
Semoga dapat membantu...

Solihin Zubir berkata...

tak boleh bayang camne la org2 yg slumber je telan cacing cam telan mee goreng.. eurghhh...

makdara TERdiva berkata...

cacing dlm kobis dah biasa..itu belum tahap cicak masuk dlm gulai..haha!

Kuman Chaos berkata...

aduh mmg masalah..
ada member kena masa order kat kedai... ada dalam salad dok mengeliat camtu... geli geli..

kuman "MH-60K Blackhawk SOAR pulak!!" Entry