selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 20 Jun 2011

*ANOK JATE AMBO*

Assalamualaikum
selamat pagi semua

anak-anak kita ini
semasa mereka masih kecil
umur bawah darjah 2 ka
hak masa itulah yang agak kita resah
mereka aktif yang amat
rasa macam tak terkawal dek kita

tapi apabila mereka sudah hampir besar
macam anak sulong saya yang darjah 5 sekarang
adalah bende-benda yang boleh diharap
contohnya saya bagi tugas untuk dia
sidai dan angkat kain sahaja
bab melipat boleh buat
tapi banyak yang saya kena baiki
baik saya yang buat..huhu

jika anak perempuan
saya rasa lagi banyak perkara
yang boleh kita suruh kan
perempuan lain sikit
minat itu mungkin lebih
banding dengan anok jate ambo ini
itu pun sudah mujur
boleh sidai kain dengan "cantik" sekali
compare dengan style ayah dia..wahahahhaa

itulah kan kita sebagai ibu
tak kira anok jate atau anok tino
mesti ajar semua hal urus rumah begitu
tak adalah nanti bila sudah kawin
satu bende pun tak pandai hendak buat
kekok semacam ajo..hahahhaa
kasihan kat bini dia itu
kalau yang perempuan lagilah dasatttt!!!
jika tak pandai hendak urus rumah

p/s: guaner dengan anak-anak uolls yer?

22 Rajin Komen:

Farah Shamsudin berkata...

kak, memang elok ajar dari sekarang kan.. anak jate ke anak tino, sume kena buat kerja rumah.. tiada bezanyaa..

Jangan jadi saya.. dulu saya ni dok belajo ajee.. sampai masak pun xtau sgt.. nasiblah dah kawin ni, pandai juge nak adjust sendiri.. hahahaa.

Kakzakie berkata...

Kakak punya ketiganya anak dara. Tapi insentif kena ada kalau nak buat mereka rajin.

Satu kerja semuanya kena sama. Mesin tukang cuci, no. 2 sidai, no. 3 kena angkat dan no 1 kena lipat (dia yg besar lipat cantik). Masuk almari masing-masing masukkan dia punya. Mama-papa punya kakak no. 1 kena buat. (Ini kalau cuti sekolah).

Lagi sehari naik sekolah dapatlah gaji macam bibik juga.

zaidah berkata...

betul tu..anak2 kita mesti diajar daripada kecik klu tak..bila dah besar susah...macam anak2 zai bila suruh lipat kain memang diorang nie lipat yang kecik2 aje...yang besar2 tak tahu nak lipat....pastu suruh kemas bilik....memang tongganglanggang jugak jadiknyer

~ yus ~ berkata...

memang kena didik dari kecik kan kak, tak kiralah jate ke tino. Dua-dua kena tahu serba sedikit kerja rumah, kalau yg pompuan haruslah lebih....

anak sulung saya pun selalu kena angkat kain..hehep

ieda berkata...

yelah kak anak jantan ke tinoo ke same je .. kena ajar dari kecil .. hermm barulah ajaran kita tuu membawa ke dewasa .. yg senang kita jugak kan :)

JunAina berkata...

sarah...

anak sulong k.aina lelaki pun darjah 5, anak perempuan darjah 4 compare dua beradik nih abg lagi boleh di harap...yg pompuan kalau dengan abah smeuanya rajin, kalau dengan mak ada je alasannya...

boleh le nak soh kemas ruang tamu yg sekangkang kera & kemas bilik sendiri...

munna berkata...

TERINGAT KAT NAK JIRAN RUMAH...ANAK 5 ORG SEMUA LELAKI..TAPI SEMUA KERJA RUMAH DIAORG PANDAI..MMG PANDAI MAK DIA MENDIDIK ANAK

bersama kak Es berkata...

samalah kita..
KakEs pun gitu gak. tak de pilih gender nak buat keje. Sapu sampah, kemas bilik, lipat kain sendiri, kadang2 masak pun kakEs panggil tolong2 alih2kan ikan ke, goreng fries/nugget ka.. semua kena buat. tak nak nnti dah kawen dok goyang kaki. Kak Es bagitau nabi pun jahit sendiri seluar yg koyak ...

diana berkata...

saya belum lagi boleh suruh sidai baju..
cuma suruh kemas mainan sendiri.buat masa ni saya suruh dia uruskan diri sendiri la dulu..
pkai baju sendiri..
kemas tempat tidur sendiri..
lepas makan angkat pinggan sendiri..
tapi kadang2 datang malas nya tak nak buat jugak..alasan nya..
"saya malu la.."

malu=malas.

cukup imur 7 tahun saya nak ajar masak nasik dan basuh baju pulak..
heheh

eiela berkata...

bagus ajar budak2 time kecil, jangan bagi diorang manja sangat. macam adik lelaki saya, punyalah liat nak mengajar tapi skrg boleh la sikit-sikit.

Latest Entri :
Berjaya Menahan Nafsu & Selamat Hari Bapa

♥cmª shIemª♥ berkata...

hehe..ank2 cma tecik lagi..kalu soh sidai kain,tunggang langgang jadinye...

eelobor berkata...

saya pun tergelak la ngan perangai muaz nih. macam2 peel lonih. pesem terbaru....bila kito maroh, dio mari pukul kito pahtu dio lari sambil jeling buat muko. heheheh, tok jadi nok maroh weiii tengok gelagak anok nih

apik pehe berkata...

anak apik?aaaa...
insyaallah apik akan suh bakal bini apik ajar semua..hehehe

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

pokok pangkal ibu bapa kan kak...kalu ibu bapa tak ringan tulang..anak yang memerhati akan ikut..macam mak abah awe..mmg rajin2..sampai anak pulak jadi malas..hahahah...kidding..bila parents rajin perasaan serba salah anak2 akan wujud..lagi elok buat kerja sama2 :)

makdara TERdiva berkata...

paling rajin anak no. 2 mungkn sbb dia pompuan sorang jerr

yg kecik sekali punnn rajin jugak! tp rajin mengarah2

yg sulong kureng sikit! yg selalu jd mangsa adik pompuan..grrrrr

ShErA berkata...

anak lelaki atau perempuan kalau dibiasakan dari kecil mesti boleh... shera ada kawan lelaki memang hebat la pengurusan rumah sebab dah diajar dari kecil.. masak boleh, kemas rumah boleh.. boleh kata semua boleh la...

Hanis Azla berkata...

anak2 lelaki saya pun gitu jugak kak.. semuanya saya ajar mcm anak perempuan juga.. skrg ni kemas bilik memang buat sendiri.. tlg masuk baju dlm mesin pun dah jd tugas hakiki.. he..he.. sampaikan maka saya kata.. lps ni mama korang boleh ddk goyang kaki ajelah...

puanbee berkata...

bee tk sabo tunggu si kakak tu besar dia aktif adik2 ikut je , kalau kakak pergi sekolah adik2 kurang sikit aktif nya

Kalamhati berkata...

ambo takdop anok lagi wess..tokleh nok komen la..hihihi

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

anak lelaki saya br umur 5 thn lbh..setakat tlg angkat kain tu blh la sis..huhu

Solihin Zubir berkata...

sy dari kecik mmg rajin sidai kain.. haha..
tp adik2 sy skang, kna suruh baru buat.. haish..

Lina berkata...

anok jate ko anok tino ko dua2 kene ajor buat keje umah...tak bole beza2 kan sgt bab2 ni...cam anok jate ada pekdahnya nanti bila pandai buat keje umah ni