selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Selasa, 26 Oktober 2010

SURI RUMAH -VS- BEKERJA~

salam semua
sempat lagi saya bersiaran
sementara rehat sekejap ni

semalam pi lagi sedut gas utk kali ke-3
doktor bgtau bahawa
"im not happy with her lungs"
means..paru2 mek sarah mybe ada jangkitan kuman
jika saya hantr kat spital..maybe kene admin wad..

sepanjang dlm kereta saya berfikir
alangkah baiknya jika saya jadi suri rumah
boleh tengok2kan anak4 saya sepanjang masa
anak sihat atau tidak
urus makan minum
kemas rumah
dan pelbagai perkara

saya akan buat semua perkara utk anak4 saya
saya tak perlu terkocoh-kocoh setiap jam 1.40pm utk ambil anak kat sekolah
terjerit2 menyuruh along dgn angah mandi dan bersiap
jika saya ada kelas petang
terintai2 mek sarah kat rumah pengasuh yg di depan rumah saya
mana2 hdk ambil najwan di nursery
hendak mengemas rumah
dan segalanya

TAPI..
sepanjang saya bercuti sekolah hujung tahun
yg cuti agak lama
saya merasalah jadi suri rumah sekejap
mak aiihhh...
jangan uolls tak tahu
rupanya jadi suri rumah sepenuh masa ini
begitu meletihkan rupanya
bekerja dari start celik mata hingga hendak tidur
betul x?

sekurang2nya jika kita berkerja..
dok di opis bolelah rehat2 sebab bukan kerja angkat batukan..
balik rumah pun sudah petang
jika mood ke laut..bole makan kat luar
tapi kalu jadi suri rumah
suami mesti pandang semacam aje jika mood masak ke lautt..

jadi..ada pro dan kontra dialah
sama ada suri rumah atau bekerjaya
sudah ditakdirkan saya untuk bekerja
jadi saya menerima takdir itu sepenuhnya
Allah jadikan setiap perkara itu
dengan banyak hikmahnya..

p/s: bole tahan panjang nih...jangan bosan yer utk membaca..heheh..

26 Rajin Komen:

kakcik berkata...

Kalau jadi suri rumah yang enggan buat apa2... aduhai macamanalah rupa rumahtangga, kan? Ish.. tak terbayangkan... ;-)

diana berkata...

hehe..betul la sarah..
kerja rumah tak pernah habis..
tapi bab masak tu saye kira bernasib baik sebab walaupun suri rumah
kalau kata tak nak masak suami tak kisah..
cuma sebab saye ni suka masak jadi rase macam tak best je bila suami makan orang lain masak padahal saye masak lagi sodap tu bai..
hehehhe

Ummi AmnaAmzar berkata...

pendapat sy...lebih suka tgk anak2 depan mata...rehat dirumah lebih selesa wpun dpt rehat sejam..kalau nk lebih terpulang..sbb rmh kite...xsemua keje kene buat hr2..

Zaidah berkata...

kerja suri rumah lebih berat daripada kita bekerja kat luar....ade aje kerjanyer...tak berhenti2...huhuuhu

Ciklinn berkata...

ciklinn yg duk umah ni rasa nak kerja jer balikk hehehehe .....

huwaaaaaaaaaa penatss rasa nak nangis.. n kg2 dah nangis......

sori ciklinn dah 3-4 ari tak kesini... umar tak sihat duk nak melekat jerk... huhuh (ni pun taip tgn sebelh ni... huhuhuh ...)

flaini berkata...

yup setiap benda tu ada pro n konts...

x perlu merasaan..kan bagus andai itu..kan bagus andai ini..

lebih baik berusaha melakukan yg terbaik di dalam keadaan kita tu..

selamat menjadi ibu mithali...

Masrina binti Alim berkata...

saya pernah punya pengalaman bekerja dan skang surirumah..siyesly,keja sbg surirumah ni berganda2 penatnya berbanding kerja opis.kerja yg x pernah habes..nga karenah anak2 yg kita nak kena layan dua ploh empat jam.Kalo keja,balik dah kol 7-8..duk sejam dua anak pon dah tido..tuh kontranya..pronya pulak,anak dibawh jagaan kita sepenuhnya..demam sakit dia kita yg tengok..tambah kasih syg kt situ.kita tau semua ttg dia..suami pulak,makan minum kita yg jaga..kat kedai tuh mkn lah jugak,tapi most of the time makan hsl air tangan isteri..tambah lg kasih syg kat situ.
walau ape pon,nasib n rezeki kita x sama..x kiralah keja ke surirumah ker,sbg isteri n ibu tanggungjwb tetap tanggungjwb..esok2 kat akhirat itulah yang perkara besar yg akn dihitung Allah..

SYaMiLa berkata...

betul tu kak sarah...masa keje sekurang2 nya ada masa rehat jap...terutama waktu lunch...

bila dah jadi surirumah ni..keje 24 jam...seawal pagi dh sibuk dgn macam keje...berhenti rehat mlm la bila budak2 dh tido..

tp dh ditakdirkan sya utk jadi suri rumah...syukur alhamdulillah..

ni pun baru balik hospital...cuci tgn ahmad..seminggu kena kuarantin tk blh main kat luar...he3...


New Entry "Permata Hati Ummi & Abah…"

Ummi AmnaAmzar berkata...

masrina..sy setuju tu...tp bab anak2 ni penat mcm mn pun sy xpenah merungut sbb mmg anak tu tanggungjwb kita, kita yg nak anak..jd..sepenuh hati sy akan jg anak..penat hanya dlm hati n bdn yg merasa...kdg2 hubby nmpk sy cam penat, dia akan picit/ urut badan..kat situ terasa hubby menghargai sy menjaga n mengasuh anak2..lg bertambah keikhlasan hati nk jg anak

SYaMiLa berkata...

bab masak tu yg best..bila family mkn dgn berselara...penat masak td pun dh hilang... ;-)

masa keje dulu...jarang masak..blk ptg dh penat..byk beli bungkus je...

Hanis MY berkata...

seronoknya baca..inspiring...salam ziarah...

|| a - j . E . E || berkata...

penat kak jadi surirumah.. nih sy belom ada anak lagi. kalau ada anak tak tau la camne nanti... ape2 pon tak kire keje ke tak keje ke, ada je cabaran

AngahSayang2314 berkata...

tapi kalau kita nie dah biasa jenis suri rumah yg sentiasa ada keje nak buat kalau duk umah 1 hari tak buat apa2 pun bosan gak kan???

Yasminhamid berkata...

betul tu.. kadang2 rasa baik dok rumah urus anak2 dan suami.. kadang rasa baik kita kerja...tapi rasanya saya lagi suka bekerja kot..hihihi..

aibaks berkata...

harap2 sarah tuh cepat sembuh yerk..

MamaYatie berkata...

masa pegnant anak ke2 saya resign dr keja coz masa tu anak sulong asyik kuar masuk spital, setahun duk umah..tp rasanya mmg tak sesuai...balik ke alam keja semula...huhu..

sweetsal berkata...

sebenarnya duduk rumah mmg seronok, kita bebas nk buat apa saja, kalo keja dpt jugak gaji, tp kadang2 penat bekerja rasa nk berhenti pulak, mcm akak ni skrg dh jdi surirumah sepenuh masa lepas tu mula bekerja balik, bila dh keja rasa bosan pulak...selagi kita hidup selagi tu kena teruskan kehidupan tak kira la bekerja atau jadi surirumah..penat tu mmg penat, kerja surirumah tak pernah abis....

Kuman Chaos berkata...

saya suri rumah bila hari ahad & sabtu :o)
laa mek sarah pun sedut gak ker... anak yg bongsu pun sedut gak semalam + ubat 2 jenis..doc kata skrang hujung tahun mmg musim penat.. perubahan cuaca..
kuman "18SX??.." Entry

sarah-najwan berkata...

to all--> suka sgt saya membaca semua komen2 yg SANGAT BERMAKNA INI. saya percaya setiap perkara yg ditakdirkan ada hikmahnya.tidak kira suri rumah atau berkerjaya...yg penting kita laksanakan tugas dan setiap tanggngjawab itu dgn penuh dedikasi...jika kita ikhlas..nescaya kita pasti bahagia...saya sgt GEMBIRA dgn SEMUA KOMEN DARI KAWAN2..TERHARU..terima kasih daun keladi~~

Cma Shiema berkata...

betul mama sarah...cma sgt setuju...

atie aizam berkata...

saya pun nak komen gak yer puan sarah hehe.. saya pun penah bekerja dan hari ni saya bekerja sendiri.. rumahtangga dan kerja ditangan saya.. penat? jgn ckp la.. opis lak kat rumah, dgn pekik teriak anak bertekak padahal 2org jer tu.. masak bagai dan segala kerja2 rumah la.. tapi alhamdulillah semua penat tu tak terasa bila tengok anak2 ngan suami makan berselera.. bila nak balik kg tak perlu pikir pasal cuti.. bila anak sakit sepenuhnya kita boleh tumpukan..

Dulu saya takut jadi surirumahtangga sepenuhmasa.. tahun pertama memeritkan sbb nak sesuaikan dgn kebiasaan bekerja ada masa kita sgt bebas,, tapi lama2 saya takut nak bekerja sepenuh masa pulak sbb kesian kat anak2 bila bekerja nanti mereka akan terkurang diberi perhatian.. maka saya amik keputusan bekerja sendiri,, kedua2nya sya dpt.. alhamdulillah.

nuriz berkata...

gaji surirumah ni kalau nak dinilai memang tinggi kalah gaji pegawai exec hehe

Pencacai Alim berkata...

suri rumah lagi elok..boleh bancuh kopi dan teh..hakhakhak

Izan Ishak berkata...

izan juga suri rumah sepenuh masa. dpt tgk anak2 membesar depan mata adalah pengalaman yg tak dpt dimana2. sbnrnya bekerjaya atau surirumah masing2 ada kelebihan kan. syukur dgn situasi skrg walaupun adakalanya tensi...itu perkara biasa...hehehe

sarah-najwan berkata...

cma--> hehe

atie--> jika ade peluang gtu..bekerja di rumah smbil tgk anak2..saya suka..tapi kerjaya saya tidak mcm tu..huhu..tapi xpe..saya cikgu..byk jugak cti..

nuriz--> jumlah gaji utk jd s/rumah mmg xternilai..

pencacai alim--> hehe

izan--> takdir sudah menentukan..kita redha

pN.rOs berkata...

mmg best jd SRT dapt tengok anak besar dpan mata
but ekonomi la ni tak izinkan
so kena keja
1 g i ni tak ;leh kalu tak keja n ada duit sndiri
mesti gla dbuatnya kalu dok umah