selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Jumaat, 29 Oktober 2010

SAYA SEORANG GURU~

salam semua
salam mulia pada hari jumaat
hari ni hdk stori mori
tentang kerjaya saya

sebenarnya..banyak pengalaman
yang hendak saya kongsikan
atas tiket seorang guru

saya memula posting di sebuah sekolah di selangor
iaitu di sekolah menengah harian pada tahun 1998
pengalaman pertama yang menarik ialah
sebelum saya melapor diri
saya dengan semangat berkobar2
meninjau2lah keadaan sekolah berkenaan
cubalah survey2 kat pejabat sekolah
melihat saya yang tertinjau2 di situ
seorang kerani sekolah menegur saya:

"adik nak daftar tingkatan 6? kat sekolah ni..xde tingkatan 6"
huhu..mungkin badan saya kecil
maka saya seperti pelajar tingkatan 6..heheh

tapi di sekolah itu.... selama 6 tahun
banyak pengalaman yang dapat saya kutip
cabaran mengajar dan mendidik di sekolah menengah harian biasa
begitu besar..amat bermakna utk kerjaya saya sebagai seorang guru
saya berdepan dgn byk cabaran yg boleh menjadikan kita semakin kental
bukan senang utk memanusiakan manusia
jika dapat mengajar murid dalam kelas2 yang bijak
kita tidak menghadapi banyak maslah kerana mereka hendak belajar
tetapi..jika mengajar di kelas yang kurang bijak pelajarnya..
mengundang banyak cabaran seperti :
pelajar yang tidak minat belajar
terlibat dgn masalah disiplin
ada pelajar yg minat belajar tetapi tidak mampu utk menguasai p&p
dan macam2 cabaran
alhamdulillah..semua cabaran itu berjaya saya tempuhi
kerana kita sbg guru wajib bijaksana utk menanganinya
jangan mudah berputus asa
dan cuba zon selesa sendiri agar kita tidak tertekan..

tahun 2005..saya mengikut suami berpindah ke johor
di sana..saya ditempatkan mengajar di sekolah berasrama penuh (SBP)
sungguh lain suasana dan situasi mengajar di SBP
pelajar2 yang terpilih sahaja utk memasuki SBP
berdasarkan keputusan UPSR dan PMR
semua pelajar di sbp ini..memang hendak belajar sahaja
cabaran masalah disiplin tidak menjadi hal
kerana pelajar2 ini terpilih
guru2 hanya perlu mengekalkan kecemerlangan mereka
agar mendapat kejayaan yang diinginkan
cabaran juga sebab hendak mengekalkan prestasi itu
tanggungjawab sangat besar

sekarang saya di kuantan
juga mengajar di sbp..
saya berharap agar saya akan menjadi guru yang terbaik
untuk semua anak didik saya..

buat semua yang ingin bergelar seorang guru
tahniah kerana impian anda itu
berusahalah utk mendapatkan peluang menjadi seorang guru
apabila sudah tercapai impian utk bergelar guru
tanamkan keikhlasan utk mendidik dan mengajar anak2 bangsa
supaya menjadi warganegara yang akan berjasa kepada
agama, keluarga, masyarakat dan negara

**mata masih sedikit merah..gaya guru ke sekolah..hehe**



"SAYA BANGGA MENJADI SEORANG GURU"


p/s: ecece..macam buat karangan la pulaks..heheh

23 Rajin Komen:

aibaks berkata...

bagus tu kak.. tugas seorang guru amat berat.. sbb kene ajar n didik anak supaya leh sambung stadi di peringkat tinggi... klu base talak.. susah la aibaks nak sampai ke tahap ni.. thank semua guru!

Arizakiah berkata...

Tugas cikgu sangat mulia....
Anak kak pun nak jd cikgu. dia ambik TESL...

mamaaerish@eb berkata...

ahaks...
eb pn ader citer yg kalkar ms jadik cikgu...
eb ajar lower 6... so ms cuti skolah, eb cam besa dtg opis pakai jeans jerk la... nk wat report jerk pon kan... tup2.. ms dok sebok bediri kat tmpt mag skolah... student yg jaga tuh tanyer eb, kak klas maner?... engat eb upper 6 yg dtg nk amik mag... ahaks... krani skolah yg nmpk tuh nmpk trus tgr... that is ur teacher boy... maner nk buatnyer kan?... ai kan kecik jerk?... ;p

Tanpa Nama berkata...

Isteri saya pun cikgu..
tp cikgu skarang banyak keje eks..
tensen saya kena jaga anak2 time cuti..grr

kakcik berkata...

Dulu kakcik pernah bercita2 nak jadi cikgu.. tapi, rezeki kakcik tidak di situ.... :)

sarah-najwan berkata...

aibaks--> betul tu..akak pom menghargai jasa guru2 yg penah mengjr akak sehingga berjaya mnjadi seorg guru jugak..

arizakiah-->cita2 nk jd guru ni mulia..semoga anak akak menjadi guru yg cemerlang

eb--> betul eb..kita jenis bdn kecik kan..

tanpa nama--> jgn gtu..sudah tugas..kene buat..

kakcik--> xpe kakcik..rezeki kakcik kat tmpt lain dan dlm bidang lain..

Cma Shiema berkata...

mama sarah...
besarnye pahala jadik cikgu~coz dpt mnyampaikan ilmu..
sgt mnghargai jasa2 guru yg mngajar dulu...:)

JaJa'Z berkata...

lama dah akak mengajar ek..time jaja first year akak dah kerja..hehhehe..beruntung akak mengajar sek sbp ni..takde la mengadap student yang teruk2 sangat ni..kitorang jugak yang pening kepala dengan bebudak sek harian biasa ni..

AngahSayang2314 berkata...

ya allah kak zi seronok tul kan jadi cikgu nie besar pahalanya kan??

angah dulu pun ada cita2 macam tue tapi..apakan daya..
jadilah guru demi bangsa,negara, & agama... hehehee

sarah-najwan berkata...

cma-->alhamdulillah...

jaja--> ada gak cabaran jaja..cabaran nk menten prestasi pelajar agar kekal berjaya..

angah--> mmg seronok sgt..insyaAllah angah..

Gayahspears berkata...

wah.. akak cikgu ya.. selamat pagi cikgu??? jum belajar peribahasa..hihi

Tomato Gurl's Life berkata...

hahaha..siyez masa tgk pic akak kat ym..mmg akak nmpk muda sgt+lawo!!xsgka umur cam akak ckp tue..pssstt pe rahsianya kak??

CT berkata...

wah! rajin cikgu...hi3

sweetsal berkata...

cikgu yang rajin berblogging...cayalah..part time ke cikgu...hehe

Hairil Rizal berkata...

Profession yg terpuji!

Mak ayah saya dua-dua cikgu :)

sarah-najwan berkata...

cikgayah--> jom..kalu salah kene rotan..ki3

ciktom-->bdn kecik..nmpk mudo..petua..happy go lucky

CT-->cikgu wajib rajin..sebab salu marah jika anak murid malas..betul kan..

kak sweetsal--> saya up to date..nati anak2 murid saya ckp..saya seperti katak bawah tempurung gak..malu saya..tu pasal saya pom kene bersaing secara sihat dalam bab ICT..heheh

nuriz berkata...

la ni murid2 tinggi dari cikgu, kalau cikgu duk seelah sama paras dgn bahu..tapi murid2 kena le hormat cikgu ye dak...zaman la ni byk pelajar2 tak hormat cikgu..

Kuman Chaos berkata...

sbb tu la jadi cikgu ni best... tapi ngajo bebudak pandai pun ada set of problems gak kan eheheh tapi cikgu cekap bebudak lagi cekap.. takpe..
kuman "shout?.." Entry

diana berkata...

saye ada adik
yang baru lepas pmr..
saye pernah tanye dia
ape kerjaya masa depan dia..
dia kata nak jadi cikgu..
katanye dalam kelas dia cuma dia yang nak jadi cikgu..yang lain semua pilih kerjaya canggih sikit dari cikgu..nak jadi saintis la..pakar itu..pakar ini..katanye sebab tu la dia kena lebih pandai dari pelajar lain sebab dia akan mengajar anak2 kawan dia..
heheh

sarah-najwan berkata...

hairil--> kerjaya guru mmg terpuji..jd sbg guru..kita muliakanlh kerjaya itu

nuriz--> mmg budak2 t4/t5 tu lebih besar dr cikgu..tp dorang tetap hormat..ada cara nk tackle pelajar2 yg ada masalah sebenarnya..

kuman-->tu pasal kita kene bijaksana..kene salu tmbh ilmu..jgn biar pelajar2 skrg yg lagi bijak main2 sama cikgu..hehee..setakat ini pengalaman akak..xde gini..bab budak2 yang byk auta adalah..tapi just 4 fun xpe..baru seronok p&p dlm kelas..

diana--> mmg betul..jadi cikgu ni kira pandailah sb nak ngajar orangkan..maksud di sini..kene tahulah dlm bidang subjek dia..hehe

Bain n Adi berkata...

Hidup guru semalaysia....kam suka apa yang kam jadi dan buat sekarang....Heee

Intan Inn berkata...

erm mmg banyak pengalaman jd cikgu kan...erm tp mmg best lah dialog kerani tue..intan selalu juga kene macam tue..tp lain sketlah dialognyer..hhee

Kalamhati berkata...

saya juga!..=D