selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 28 Oktober 2010

BERTUAHKAH KITA??~

salam pagi khamis
harap2 semua berada dalam keadaan
bahagia
tenang
relak dan
bertuah..

konteks bertuahkah kita
sangatlah luas dan mencakupi pelbagai aspek
adakah dipanggil bertuah
jika kita terjumpa seguni emas di tengah jalan?
padahal..dalam masa yang sama kita terfikir2
emas ini kepunyaan siapa?
haruskah aku mengambilnya
nanti tiadakah tuan punya emas ini mencari aku?
halalkah aku makan hasil emas ini?
macam2 persoalan bermain dlm fikiran

bagi diri saya
saya sangat bertuah
saya mempunyai keluarga yang bahagia
saya mempunyai pekerjaan yang tetap
tiada langsung masalah hutang yang terlampau
selalu dikelilingi oleh ahli keluarga dan saudara mara yang prihatin terhadap saya
saya mempunyai ramai kawan yang betul2 kawan sejati
dan pelbagai kebertuahan

sebenarnya kita tidak sedar bahawa kita
memang sudah bertuah
cuba lihat di sekeliling kita
ada yang masih hidup menyendiri dan kesunyian
ada yang masih menunggu kehadiran cahaya mata penghibur duka
ada yang masih belum terjumpa pekerjaan yang sesuai dgn jiwa raga
kedapatan juga yang dibelenggu masalh kredit terlampau
manakala..ada yang dipulaukan oleh kawan2 sendiri
dan pelbagai lagi ketidakbertuahan...

seharusnya
kita sendiri yang tahu bahawa kita memang bertuah
kita sendiri yang merasai kebertuahan itu
rebutlah setiap peluang
dan yang paling penting jangan mencari masalah
kerana dengan masalah
sedikit sebanyak kebertuahan kita akan semakin menghilang

untuk itu
berusahalah untuk mencapai kualiti hidup yang tinggi
kerana itulah ciri2 bertuah
setiap orang mempunyai peluang itu
lambat atau cepat sahaja
tepuk dada..tanya selera
di mana ada kemahuan. disitu ada jalan
hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih

p/s: sekarang saya sangat bertuah sebab berjaya mengup date satu entry...yahuuuuu

22 Rajin Komen:

kakcik berkata...

Kita tidak akan merasa bahawa sesungguhnya kita bertuah bila kita tidak mensyukuri apa yang kita miliki. Tak gitu? :)

SYaMiLa berkata...

kita akan rasa bertuah jika kita sentiasa bersyukur kan...

aibaks berkata...

akak.. ni sajak akak buat ka?
hehe.. nice... bertuah lawan bersyukur.. akak rasa sokong yang mana? hehe
klu aibaks jumpa emas.. ntah la.. tak tahu lagi pe nak buat.. silap2 amik kot.. rege mas da nek sekarang.. hehe

ChiKeDees berkata...

perlu bersyukur dengan apa yang ada..n ukur baju di badan sendiri..nice

Amy Syaquena berkata...

salam sis..

bersyukur dengan apa yang kita ada...

mamalieyna berkata...

hehe...

semoga tuah sentiasa mengiringi kita! ^_^

chaiyok2x..!

nurkaloi berkata...

hehehe ye sye sgt bertuah
bertuah juge smpat berenang-renang ke blog nie....

AngahSayang2314 berkata...

HEHEH ANGAH PUN BERTUAH GAK SEBAB DAPAT PRODUCT BARU....

sarah-najwan berkata...

kak cik --> betul deh..bertuah=bersyukur..

syamila--> tu sepatutnya..jgn takbur dan riak

aibaks--> bukn sajak..n3lah..hehe..akak sgt bertuah dan akak wajib bersyukur..jgn mikir rega emas tggi je..mikir jika tuan punyer tu dok kejar kite je..eheks

chikedes-->ya betul..mmg salu ukur baju pada bdn sdiri

amy-->betul amy..setiap yg Allah bg kita..ada byk hikmahnya

mamalieyna-->insyaAllah..

nurkaloi-->akak pom bertuah sb line kat luar ni okeh bangat..kalu kat umah..semputt...

angah--> tahniah angah..

jenanese berkata...

the grass is always green on the other side..hehe..

Sidratul Muntaha berkata...

kalau kita rasa cukup dgn hidup kita..
insyaa Allah kita sgt bertuah!

Izan Ishak berkata...

alhamdulillah, byk perkara boleh buat kita bertuah. mcm saya walaupun tak bekerja tapi puas bila dpt jaga anak2 dgn tgn sendiri, ada suami yg sgt memahami...syukur padamu ya Allah...

**bertuah juga kalau ada org singgah belog dan komen hari2....hehehe..

cha berkata...

aminnn... saya anak Malaysia... saya anak Malaysia =) patriotik itu harus kak. hahaha...

Ati Masrif berkata...

bertuah sgt punya suami yg penyayang dan anak2..sedangkan ada org masih sendiri..
bertuah sihat tubuh badan anugerah Ilahi..

sarah najwan ni mesti guru BM yek..

sarah-najwan berkata...

jenanese--> yezza

sidaratul--> betul..syukurlah

izan--> hok tu paling bertuah sb ada yg sudi baca n komen hari2..hehe

cha--> pasti doh..syukur dok di m'sia

ati--> hehe..betullah..nape?

diana berkata...

saye bersyukur apa yang ada..
kalau ade benda yang masih belum sempurna saya
pandang pulak ape yang lebih saya ada..

pandang pulak pada orang yang langsung tak punya apa..
sekurang kurangnya saye masih ade kelebihan
walau ada juga yang kurang..
berbanding dengan orang yang serba serbi kekurangan..

sweetsal berkata...

akak rasa bersyukur dan bertuah bila tgk anak2 dh berjaya melanjut pelajaran, rasa puas bila kita menjaga dan mendidik anak2 sehingga besar dan menjadi insan yg berguna...terima ya Allah atas kurnian ini...

sarah-najwan berkata...

diana--> yelah kan..kita kene tgk sekelilingkan..kita sgt bertuah jika dibandingkn dg org yg serba kekurangan..alhamdulillah

kak sweetsal--> betul kak..rasa bahagia ialah impression bertuahkan..

Tomato Gurl's Life berkata...

akak.ni sajak/ puisi??hebat la idea akak...memang best..ciktom pun bersyukur sbb dpt update entry ;)

Yasminhamid berkata...

sentiasa anggap diri bertuah.. walaupun tak berapa nak bertuah... huhuhu..

p/s : saya dah jawab tag awak..

Kuman Chaos berkata...

alhamdullilah... saya memang rasa bertuah ...
Kuman "Siti Balqis tipu?" Entry

sarah-najwan berkata...

cik tom--> bukan sajak..mcm n3 biasa akak tu..akak kan suka tulis style kat tepi2..hehe..bukan mcm perenggan..kita bertuahkan krn berjaya up date n3..maksudnya kita ada idea utk disampaikan

min--> mesti anggap kita bertuah sbg tanda syukur..tq sb jwb tagged

kuman--> alhamdulillah..syukur..