selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Jumaat, 22 Oktober 2010

KECEK KELATE KO KECEK LUAR?

salam pagi semua..
walau line semput2
nasib baik bole lagi post n3..
sekurang-kurangnya
blog ini tidak sepi

hari ini sebab bercuti di rumah
kita cakap kelate la puloks..hehe
ni saya hdk share pasal anak4 saya

saya dan suami org kelate
jadi ramailah kawan2 tanya
adakah anak-anak saya spekang kelate jugok?
kecek kelatelah..atau..
kecek luar itu bermaksud..bercakap bahasa standard melayulah..

walaupun saya dan suami spekang kelate di rumah..
dgn anak2..secara automatik cakap BM standard
tidak tahu kenapa
mungkin saya kene biasakan anak2 begitu kerana faktor persekolahan
faktor kawan2 anak-anak sayakan
nanti kalau dorang cakap kelate..kawan2 tak fahamkan susah pulak

pernah anak saya tanya beberapa perkataan yg saya terkeluar jugak kelatenya:

"tubik sekarang"
"bowok demo gi keda"
"tok sir doh makenyo"

dorang mesti tercengang tak faham
kenelah saya translate..hehe

uolls macamane??
anak2 fasih atau tidak berbahasa dialek masing2
anak2 saya mmg surrender
tak reti langsung
kadang2 mereka cakap.."mak cakap apa?"
satu aje yang saya hdk puji semua anak saya
mereka memang suka sangat BUDU
bagussss!!..ecece..

p/s: line masih tenat..jika boleh saya hdk jengah semua blog list saya..tapi terhad kelajuannya..mampu buka dan tinggal jejak yg cbox aje..yg okeh boleh buka kotak komen..tu pom berjanggut tggu..huhu

24 Rajin Komen:

Izan Ishak berkata...

keluarga mertua saya pun mmg pure kelate, tp hubby cakap luar je. bila saya suruh kecek kelate...dia senyum je...

kakcik berkata...

Kakcik dan suami orang Perak. tapi suami memang tak pandai bercakap slang Perak sebab dia banyak 'memebesar' di luar Perak. Anak-anak lagilah tak pandai - sebab lahir dan membesar di KL...

aibaks berkata...

kui3... akak ore klatam yerk..isteri aibaks ore klatam gak.. cuma aibaks jer dok eh.. hehe..

BAHASA BUDAYA BANGSA.. hehe

~ayu.oyie.yuna~ berkata...

salam pagi~
sy plak kelate + hubby tganu.. wlupun dialek nak dekat2 sama tapi byk juga beza nye.. 2 yg buat nak tgelak bila ada misunderstood..kikiki :)
husna x pandai cakap lg, tp kt umah mmg guna bahasa negeri masing2 la..(",)

Mama Hanim berkata...

hehe..saya n hubby meme kecek kelate, tp dgn hanim campur2.. tgk keadaan, sebab ngasuh dia plok kecek kedah.. Alhamdulillah hanim bleh layan blako. dlu rusing jugok kot2 dia x pehe kecek kelate.
loni smp jah umah ngasuh, slang dia auto nok 'ayaq'. tp klu smp kg, dia kecek klate dgn tokma n tok bah dia..lucu tgk kdg2 tu..hehe..

sarah-najwan berkata...

izan--> nak kecek klate ni kene juppo ngan geng..baru sedak..hehe

kak cik--> samalah ngan anak2 saya..balik kg susah sgt sb sedara mare kecek klate..lopong anak2 saya xfaham...

aibaks-->kene blaja kecek klatam tu..hehe

ayu--> lagi best..klate+ganu..macang2..

mama hanim--> walau ckp campur ngan anak2 kdg2..dorang tetap sukar fhm..bercakap di luar saya..hehe..

Wani berkata...

salam...x sbr nk tgu anak besar..hihii...skang ni bru umi setahun 9bln++, nk tgok dialek mana yg dia fasih sbb sy org kelantan, husband orang negeri... stakat ni ada gak sket2 bunyi klate sbb duk ngan wan dia aritu smggu,

so, tungguuuu... :)

Kuman Chaos berkata...

saya yang no 2 cakap bahasa baku, yg no 1: dah start bahasa kedah dia.. yang no3: still ngan bahasa "alien" dia yang mana no2 la jadi translator kat rumah...
kuman "Bee.." Entry

CT berkata...

kawe idok pande kecek kate...hehehe

|| a - j . E . E || berkata...

encek suami saya da berangan kalau dapat anak nanti die nak kecek klate dengan anak. tp sy tak pandai sebab sy bukan orang kelate. lepas tuh kitorang pon tinggal kat sabah plak.. hihi camne la nanti. tak dapat nak bayangkan :p

Gayahspears berkata...

hahaha.. akak. sy phm gak sebab akak sepupu sy kawen dgn org klate..
huhu.. kawe boleh kecek tapi tak pande sgt...

diana berkata...

suami saya cakap utara...
tapi saye dangan maisara cakap bahasa bm standard.
orang dengar memang pelik..
tapi dah biasa..saye boleh cakap utara jugak.tapi tak amalkan je..maisara ni lagi dasyat sebab dia bercakap guna bahasa dalam buku..
penggunaan "per...an".."ke...an" tak diabaikan..
heheheh..dia ikut bahasa dalam tv.

ShErA berkata...

kak, kg saya kat terengganu... kat besut.. tapi, saya tak mahir cakap sana... dengar faham tapi nak balas balik tak berapa boleh...

Ciklinn berkata...

hishh kawe ni pahe oghe kcek kelate tapi dok gheti nak ghoyak... hahahhahahha

sarah-najwan berkata...

wani--> kene prektis doh tu sebab umo anok da besar..anok akok mek sarah pom bole kecek doh

kuman--> kalu kecik2 belum berapa tau ttg bahasa mana..tggu derang besar sket..

CT--> xpo..bule blaja..sene jah

ajee--> xpe..niat doh baik..bule try..

gayah--> okeh doh tu..bule sket2 kire arite yes no okeh..

diana--> mmg kwn2 saya pom dgr pelik sb saya kecek luar ngan anak4 saya..dorang tanya..nape xspekang klate..dah biasa saya ckp..he3

shera--> besut tu kecek kelate yg banyok..bakpo awok xle kecek puloks..hehe..dpt hubby kelate gok guaner..ki3

ciklinn--> pehe pom okeh doh..kecek sene sengoti..xdok payoh apo oghe royak..kecek kelate ni ade sabdu aje..lemok2 manis gitew..eheks..promo sket..

SYaMiLa berkata...

sya pun ore kelate, hubby lak orang ganu...

anak2 lebih ke bahasa standard & ganu la...dh dok ngn MIL...he3...

cthnya kalau nk sebut hijau....tak de nya kuar hija...tapi hijau...u kt blkg tu mmg bunyi betul2... he3...

MamaYatie berkata...

saya org ganu, hubby org perak..tp kat umah ckp bahasa standard..sket2 jer kluar loghat..kdg2 si nurin ada ikut..."hang ni la.." "tak mboh!".

hajatnya, biar jer dia org guna bahasa melayu tp dlm masa yg sama still paham loghat kami..boley ker gitu? hahaha

Yasminhamid berkata...

saya cakap utara,hubby cakap kelantan,anak2 guna bahasa standard...tapi kadang-kadang semua sekali campur aduk..

Ibnu Jamaluddin berkata...

saya pula orang perak,
melayu jawa...
nenek saya (orang jawa panggil embah) selalu cakap jawa dengan saya, dia cakap saya faham tapi nak cakap balik sikit-sikit bolehlah, mungkin pasal saya duduk dengan dia sejak kecil lagi kot, itu sebabnya saya boleh faham bahasa jawa... ^_^

saya masih belajar di U, sebelum ni rumate saya orang kelantan, memang orang kelantan tulen, dari Pasir Mas, kalau cakap dengan saya memang keluar loghat kelantan je...
saya sebelum itu tak pernah pun dengar orang cakap loghat kelantan secara berdepan dengan saya, nak cakap balik pun tak pernah, tak tahu nak tutur macam mana, tapi yang peliknya apa yang dia cakap saya boleh faham, takde masalah langsung walau tak semua(pelik-pelik)...

sememangnya saya kagum dengan orang kelantan, kalau keluar negeri sekalipun tetap cakap kelantan, tak lekang langsung...
lihat-lihat kawan-kawan kelantan cakap loghat kelantan teringin pula nak belajar loghat kelantan, seronok pula, tapi saya ni jenis malu sikit, mungkin kena kahwin dengan orang kelantan kot baru boleh belajar sama isteri (hahaha :P}...
insyaAllah satu hari nanti...

p/s: kena mahirkan diri dengan bahasa jawa dulu ni, malu orang jawa tak boleh cakap jawa... ^_^

p/s: yang pelik juga loghat perak saya semakin hilang, mungkin selalu guna bahasa Melayu standard kot... ^_^

sarah-najwan berkata...

syamila--> mmg gtukan..kita lebih selesa ckp bm stended

mamayatie--> saya mmg mcm awak..jika boleh nak suruh dorang bole ckp kelate jugok..seganlah nati kalu dah dok kt klate..mak ayoh kelate..anok xle kecek klate..hi3

min--> bole gak campur2..anak2 saya ade xpasti ada ke x dialek klate yg dorang guno...kalu adepom..macam org luar kecek kelate..pelik aje bunyinya..

ibnu jamaluddin--> itulah bahasa kelantan..ramai orang boleh faham..tetapi hendak bercakap sebijik macam org kelantan..agak sukar..ade jugak kelainan bunyinya..itu pasal..org kelantan pi mana2 pom..org tau dia itu kelantan..sb mcm xle ubah slang..jika speking english pom..kelantan tu keluar jugak...hehe

AngahSayang2314 berkata...

kalau tanya angah sarah angah memang asal sini tak tahu la.. memang lahir pun kat KL
cuma atok & nenek jer.. tapi kedua2 dah tak ada maka sini lah jawabnyerrr

ainzuryn berkata...

anak-anak akak sume cakap bahasa standard jer sbb baru 3 bulan balik duduk ganu. Dulu duduk KL. tapi bebudak ni cepat belajar bahasa...tengoklah lagi beberapa bulan camne...

Solihin Zubir berkata...

sy suka dengar budak2 kecek klate.. cumil je.. haha..

nuriz berkata...

anak sedara saya sekolah sini, tapi abg ipar saya org kelate, so anak dia ckp kedah , abg ipar saya kdg2 tak paham kalau ada vocab kedah yg pekat, sebab abg saya tu baru je pindah sini..hehe jadi dia selalu le mrh kenapa sebut benda yg dia tak paham hahaha...lawak2