selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 18 Julai 2011

"UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI"

Assalamualaikum
selamat pagi semua

uolls biasa dengarkan
peribahasa merangkap tajuk entry itu
maksudnya dalam setiap hal
kita mesti tahu kemampuan kita
mesti tahu kekuatan dan kelemahan kita
dan yang penting sekali
jangan hendak ikut orang

kita juga kena bataskan
antara keperluan dan kehendak
yang keperluan memang kena kita adakan
tetapi jika kehendak yang membuak-buak
itulah kita kena ingat akan peribahasa itu

sebab itu kedapatan dalam kalangan masyarakat kita
kehendak melebihi kemampuan dan keupayaan
lantas wujudlah istilah "lari bajet"...konon-konon
padahal sudah tahu natijah begitu
hendak juga meng"ada"kan yang tidak mampu itu

yang lebih parah ada yang sanggup berhutang
banyaklah alasan yang diberikan
yang pasti tak akan diberi alasan
yang sebenarnya "lari bajet" itu
itu lumrahkan

untuk itulah kita harus beringat-ingat
antara keperluan -VS-kehendak
ukurlah baju di badan sendiri
dan sediakan payung sebelum hujan KERANA
tak kanlah kita hendak tunggu basah berjeruk dahulu
barulah hendak beli payung
sudah terlambat!!!!

p/s: no monday blues!!!pis ^^__*

28 Rajin Komen:

ajumohit berkata...

BEtul tu kak, beserdahana dlm semua perkara menjadi keutamaan

rara pinkmafia berkata...

setuju,mcm saya pon kalau nk bli pape mesti tgk kemampuan,sbbnya kalau lah bli lebay2 ny ujung bulan jerut perut lak.

A.s.t.i.n.a berkata...

biar papa asal bergaya..

saya memilih untuk memilih mama...

diana berkata...

setuju la..
tambah2 mcm saya ni.duit harapkan dari suami je.memang terbatas bab belanja2 ni.
walaupun anak sorang tapi belanja untuk masa depan pun kena pikir.
tak boleh suka hati je nak itu ini..
kalau suami jutawan tak pe la..
hehehe

wahida berkata...

saya selalu je ikut kehendak saya ni kak, lebih2 lagi bab baju anak2...tak boleh tak rembat, sbb comel sgt...pas tu hujung bulan saya gak yg sengkek...huwaaaa!!

ieda berkata...

setuju kak .. nak2 skrg nie zaman betul2 payah .. semua dah naik harga .. banyak yg bila mana nak mebeli kena fikir dua tiga kali huhuhuh

IMANSHAH berkata...

yang bujang ni selalu boros

Mama Zara berkata...

kesimpulannya, kenalilah poket kita...hihi

Sarah Syazwani berkata...

salam singgah..

betul tu...tp kadang2 kita ni lupe sbb nk ikut kehendak sangat bila dah beli menyesal pulak

MamaEma berkata...

apa2 pun kehendak anak2 perlu juga diambil..kan mrajuk tak beli ais krim pun..uhuks...

padlie berkata...

bila kita takde komitmen, kehendak tu menguasai diri.. susah.. susah..

mekchu berkata...

susah kan kalo selera besar, tp poket kecik.. hehehe...

mmg setuju sangat-sangat..

~ yus ~ berkata...

Nasihat yang sangat berguna ni....

setuju sangat-sangat..


Pos Terkini ~yus~ .::Ahmad Nisfu??::.

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

tapi kak...manusia ni selalu tak sedar diri.nak berlagak dan tak perasan diri tu tak mampu

Kakzakie berkata...

Lagi dah nak raya ni cikgu... mesti ramai yg terlebih ukur baju kat badan masing-masing... Kakak tak adalah cikgu dari dulu dah ukur bajet terhad... :)

Amy Syaquena berkata...

alamak entri akak nie banyak terkena kat amy nie huhuhu...amy pun x tau la kak macam amne nak mengawal diri.. nasib la en.hubby bukan jenis boros macam amy kalau tidak nanya ow huhuhu...

note: barang akan sampai this week ye kak sebab amy baru amek order tadi...

makdara TERdiva berkata...

betul tu cikgu..
tp selalu orang lupa sbb terikut2 sgt dgn cara org lain

munna berkata...

munna klu bab shopping baju anak2 mmg tak boleh tahan kak....

♥cmª shIemª♥ berkata...

waduh..kok papa asal bergaya??

x sswai langsung..

mmg memilih..tp berpada2...

=D

Kalamhati berkata...

Ambo setuju..huhu kalu ikut nafsu memang tok cukup sokmo..

yg penting keno sedar diri la dop...huhu

kayzie berkata...

sejak ada anak mmg kena bajet btul2..takleh ikut badan dah..kena kecik sket dr bdan spy tak lari bajet..ngeh2..haha

eelobor berkata...

huhuhuhu, saya lah tu salah sorang. kehendak melampaui keperluan

Azlan Hasan berkata...

hehe..betul kak..kadang nak belanja nie kena hati-hati..jgn jadi macam artis hip hop..dorang ukur baju bukan ikut badan sendiri..hehehe

Regards,
-Strider-

Farah Shamsudin berkata...

betul kak. ukur baju di badan sendiri.! sangat setuju!!

hani@debumelukut berkata...

akak memang kena ukur di badan sendiri..yg dah siap di jual tu tak muat dik...hehehe

ShErA berkata...

betul tu kak... urusan kewangan ni memang kena betul - betul teratur... kalau tak, memang masalah la jawabnya...

apik pehe berkata...

kak!!apik setuju sangat2..masa makan..kena ikot keperluan gak..hehehe

eiela berkata...

setuju jugak, kena betul-betul kira aspek kewangan nih, kalau lari abis..