selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 7 Julai 2011

"BERSANGKA BAIK"

Assalamualaikum
selamat pagi semua

pernah tak uolls disalahtafsirkan??
setiap perbuatan uolls orang pertikaikan
serba tak kena dan serbanya salah

sebagai contoh:
uolls bawa bekal/makanan
setiap hari ke tempat kerja
pasti ada kedengaran
orang berkata-kata--> kedekut /hendak menunjuk dia rajin

selalu jumpa bos/ketua
mesti ada yang cakap--> acara mengipas/membodek

dan banyak lagilah contohnya
dan saya pasti ada antara uolls pun ada
mengalami masalah begini

"mulut tempayan dapat ditutup
mulut manusia sendiri mahu ingat"
[ayat spontan hari Khamis]

yang pastinya kita wajib bersangka baik
terhadap semua kawan kita
kerana jika kita berprasangka yang bukan-bukan
maka boleh menimbulkan fitnah

p/s:jom senaman tangga..hehee

26 Rajin Komen:

bersama kak Es berkata...

pernah juga dengar dari mulut kawan2 yang cakap belakang ... tapi 'ada aku kesah?' haha

selagi mana kita buat dibekali ilmu, biarlah ribut sekali pun .. tetap dieruskan.

~ sentiasa berbaik sangka ubat penenang jiwa kan mama sarah ~

Salina@IbuAqil berkata...

Betul tu dear.. Bsangka baik lbh menyihat kn bdn dan minda..

Eliza berkata...

Kita tak boleh nak puaskan hati semua org sebenarnya. Di mana2 pun akan ada org mcm tu. Asalkan kita buat sesuatu tak salah, carry on..

awak..tempat kerja kalo ramai pompuan mesti byk cerita kan? Ada jer yg tak kena. Anyway, sabar dan buat pekak telinga jer. Nawaitu yg penting..

♥cmª shIemª♥ berkata...

betul kate akak tu...setuju....
lidah setajam "pedang"

zaidah berkata...

suka ngan statement mulut tempayan tu...klu kita baik bekal ker ape ker....diorang ade ker nak tolong belikan makanan...klu selalu jumpa bos...korang kesah ape....yang penting niat kita betul...

Kakzakie berkata...

Tempat kerja kakak hanya kakak the only one Islam/Malay, mereka tak kisah bab makan/kipas-mengipas, masing-masing dah ada tugasan sendiri. Kakak ada waktu masak dalam office (kalau tak bawa bekal) sebab kakak jarang keluar masa rehat tau cikgu.

Hati kena selalu beringat kita bukan baik sangat (kakaklah tu)...

~ yus ~ berkata...

setuju..memang perlu bersangka baik, sebab diri sendiri pun bukannya baik sangat kan...(yuslah tu)...

Zuwairi Aiman berkata...

Bersangka baik merupakan salah satu tindakan bijak yang dapat membendung perkara tidak baik di kemudian masa. Amalkan nya, nescaya anda dapat mengelak dari 1 lg problem dalm hidup anda. ;)

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

saya ni dulu zaman kerja mula2 je bawa bekal..pastu mls dah.sbb saya jenis mkn nasi panas yg baru masak.so susah nak telan nasi sejuk tu.


kalau bab org kata kaki kipas ke apa..apa saya peduli?janji bos sayang saya..hidup dan kerja saya mudah.semua siap..so ada aku kesah???haha

mrs redzuan berkata...

org yang prasangka buruk memang akan ade jek idea untuk mengata orang. kankan...otak ligat betul...=P

MamaEma berkata...

mulut orang memang tak boleh ditutup..tak puas hati jumpa face to face...

bos-bos suka kerja yang ema buat bukan sebab ema pergi bagi aircond kat bos...

ieda berkata...

setuju ngan yus .. sbb kita sedar kita ada kekurangan diri kita .. x akan sempurna .. sooo kenalah bersangka baik dan buat yg terbaik kan :)

chichi berkata...

manusia mmg tidak lari melakukan kesilapan..dan susah nak tutup mulot..

kakchik@ella berkata...

org slalu salah tafsir saya sebagai sombong. Walhal .. tak kenal maka tak cinta. Hihi.

IMANSHAH berkata...

ada aku kesah?? haha

lantakla deme nak cakap apa

diana berkata...

nasa kerja dulu ada la..
sekarang dah duduk rumah saya bebas dari anasir2 mulut jhat gitu..
hehehhe

Farah Shamsudin berkata...

kite memang kena bersangka baik kakk..kalau x, hati tu macam tak tenteram je..

Maya Mayana berkata...

kadang2 tk perasan terperangsangka kat org kak..semoga dpt bermuhasabah diri dgn lebih baik lg ni,pesanan buat diri sendiri...

munna berkata...

MMG SELALU JE ORG BERSANGKA BURUK PADA DIRI KITA...KITA PUN BEGITU... KLU BOLEH SAMA2 LAH KITA HILANGKAN PERASAAN TU

Yasminhamid berkata...

selalu dengar kata2 tu.. tapi bolayan jer..

ajumohit berkata...

Biarlah org nk kata apa kan, yg penting kata kt dia, kau Ada????? Hehe

Ati Masrif berkata...

dah sifat manusia ni
selalu benar buruk sangka

kita pun kekadang terbuat jugak
tapi lebih kepada diri sendiri
mcm kesihatan diri ke..

tapi lepas ni nak fikir yg baik2
saje deh :)

eiela berkata...

ade jugak yang tersalah tafsir, kadang kala terguris jugak tapi biarkan je. mulut orang nanti ok la tuh.

Latest Entri :
Semoga Si Dia Tabah

apik pehe berkata...

heheh..semestnya ada...

kak..malas la nk turun nga tanggo..apik tunggu bowoh dulu deh..naik lift..laju sikik

ShErA berkata...

masa keje dulu sesekali ada juga dgr... paling penting, jaga diri sendiri supaya tak akan boleh mendatangkan perkara - perkara sebegini..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

awe pernah bersangka baik pada orang tapi orang tu buat jahat pada awe dan awe tak sangka..sampai skunk susah awe nak bersangka baik