selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Rabu, 20 Julai 2011

"BASIKAL DAN ANAK"

Assalamualaikum
pagi-pagi harus ada entry
bab mengarangnya waktu malam
dek kebizian melanda waktu siang

bagi yang ada anak
pasti membelikan basikal
untuk anak-anak mereka
inipun dikira satu alat permainan jugak

saya pun sama jugak
keempat-empat anak saya ada basikal
yang mek sarah pun sibuk jugak nak..huhu

memang kita selalu pesan
jangan bawa laju-laju
jangan main kat jalan besar
kawasan rumah saya bernasib baik
sebab jalan lebar dan bukan jalan utama
tapi kira jalan agak berbukit
tang tu agak bahaya sebenarnya

tapi sebenarnya uolls
memang bahaya tetap ada
bagi anak-anak main basikal
kerana anak-anak ini
bukan macam kita
hendak lintas jalan-->pandang kiri kanan sampai dua tiga kali
TETAPI anak-anak ini
PASTI tak melihat kiri kanan
mereka main redah ajo...

sebab itu jika lalu kawasan perumahan
kita sbg pemandu kereta atau motosikal
memang kena pandu slow dan hati-hati
kerana tiba-tiba sahaja
anak-anak yang bawa basikal melintas
terkezut gak kadang-kadang..huhu

alahai la anak-anak
itulah realiti mereka
apabila berbasikal
takut dibuatnya..huhu

DAN semalam saya menyaksikan sendiri
najwan menuruni bukit
dengan lajunya tanpa membrek
tanpa menoleh kiri dan kanan
nasib baik sahaja tiada kenderaan di jalanan
mengucap panjang saya..huuhu

p/s: on de spot..3 basikal hero dirantai..grrrrr!!!!!

27 Rajin Komen:

kakcik berkata...

Kakcik dah maklas nak belikan basikal untuk anak2 - sebab, selalunya guna tak lama, bagi kat orang lain!

ajumohit berkata...

rumah saya dekat simpang 3, mmg menjerit je klu diorg berbasikal ptg2 tu...betul kak, klu kita takde mcm2 aksi diorg ni hehehe

Ati Masrif berkata...

pasai tulah kita ni kasi anak
main basikal dlm pagar rumah jeh

bila ada hubby baru lepas
depa tu keluar pagar :)

nasib takde apa2 terjadi

~ yus ~ berkata...

basikal anak2 saya semua tayar dah pancit, abahnya buat dunno je, sbb tahu anak2 nya naik basikal macam hape aje.

Terus tersandar je basikal2 tu, saya pula yg rasa menyemak..huhu

Kakzakie berkata...

Cikgu punya cara macam kakak, walau satu buat salah semua kena tindakan sama....

zaidah berkata...

itu yang selalu takut nak lepaskan nabil main basikal ...main larong aje...klu tak bagi merajuk plak...

Hanis Azla berkata...

tak bagi main basikal kat luar kita kesian.. bagi main mmg hati kita manjang berderau di buatnya.. anak saya pun klu bwk basikal bukan main laju lagi.. kita yg tgk mmg seram.. skrg ni bila tayar dah pancit.. rasa lega sikit.. tp syg pula dah lama basikal tu tak berusik..

mama tims berkata...

tu yg malas nak ajar ank2 saya bg main beskal kat luar rumah...tp klu tak bg kang ank2 mcm tak bebas..bg kang masalah pulak..

MamaEma berkata...

tak menangis ke anak-anak basikal dah dirantau tu kak sarah...

basikal anak ema..tayar ketiganya pecah..mama tak brganti lagi tayar itu..so, terperak saja kat dalam bilik kosong...terasa nak naik..naik dr dlm bilik saja..bila difikirkan kesian pula..

ieda berkata...

tul tu kak .. saya pun mcm tuu tapi tulah nak kurung mereka x kasi main basikal , mcm zahrien meragam lah .. menangis x tentu pasal .. bila bagi tuu risau kereta yg lalu lalang lah ..

huhuhu baca najwan bawak basikal laju2 tuu saya lak yg berderau kak

IMANSHAH berkata...

zaman dulu takde keta sangat masa ambo gateh basikal

Farah Shamsudin berkata...

saya dulu kecik2 pn suka sangat men basikal kak.. kalau kena rantai tuu, mau saya nangisss!

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

aduhhh bahayanya...ha,kan dah kena rantai beskal tu..huhu

Zue AnnaLeeya berkata...

anok2 sayo pon srupo kak...
bowok beskal laju jer....
airel pon samo naik....
doh tubik anok tekok kito duk tepik... adehhhh.....

diana berkata...

maisara tak mintak pulak basikal..
tapi ayahnya nak beli..
kalau nak main basikal pun rasanya
kena tunggu ayah dia ada la..
saya dah sah takut nak bagi dia main kat luar sebab motor kereta memang tak putus2 depan umah ni..

eiela berkata...

risau tengok budak2 main basikal. mulut tak reti nak diam suruh diorang berhati-hati.

Papa Mifz berkata...

wah mesti berderau jantung akak maso tgk najwan turun bukit tu yer...harap pasni dia lebih berhati hati...

jemput dtg ambik award yo..:)

♥cmª shIemª♥ berkata...

bestnye bila berbasikal..yg x bestnye bila anak2 berbasikal..ade aksi terlarang yg dorang buat...kita yg kecut perut..ade belikan beskal sebijik kat seri..

huhu..trus rantai kak??marah sungguh ni..

Afikah Aziz berkata...

ehehe kng dah kne rantai..cian xleh men beskal dh hehe :p

Izan Ishak berkata...

basikal kat umah ni pun dah lama rosak. kalau tidak mau mereka meronda satu tmn.... jalan kaki je sudah kalau nak gi main...

wahida berkata...

yang saya pelik kak, ramai yg bawak keta kat kwsn perumahan pun dorang drive laju2..tak fikir ke anak org mungkin tgh main basikal ke apa ke...

kalau dah masuk kwsn perumahan, slow la sikit...adeh la...

Yasminhamid berkata...

ada basikal.. tapi terperuk dalam rumah. tak ada tanah nak main...anak2 asyik merengek ajak bawa basikal kat taman

MamaYatie berkata...

Allahuhuakbar! ni yg seriau ni kak..saya baru jer belikan 3 biji beskal tuk anak2 dara tur..takat ni kayuh dlm umah sudah..tak larat nak angkut turun dr umah sarang burung ni..huhu

MommyAqil berkata...

Fuhh nasib baik..haihla Najwan..saya yg baca ni pon turut berdebar rasa..huhuhu...rumah saya kaw cina jadinya mmg susah nak tgk ank2 main kt jalan..mungkin utk keselamatan ank2 dan mereka hny bawa ank2 terus ke tmn permainan saja...huhuhu...

~izan~ berkata...

wah akak,terus masuk lokap yer beskal mereka hehe..

tp btul tu,nak2 kalau ptg2 lalu tmn2 perumahan,kena slow..kdg2 kuar je beskal ntah celah mana.lagi haru kalau yg kecik terkedek2 kayuh basikal roda tiga tu..huhu

eelobor berkata...

muaz ada 2 jenis basikal, tapi kedua2 kita kena tolok dari belake sebak dio tok ret nok gattih... huhuhuhu

ShErA berkata...

wow... sampai basikal kena rantai... teringat dulu2 suka naik basikal... seronok plak.. dah lama tak naik basikal..