selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 21 Julai 2011

"MATA KECIL ITU"

Assalamualaikum
selamat pagi semua

hampir setiap hari bekerja
sekitar jam 4.30 - 5.00 petang
saya selalu melihat
mata-mata kecil mengintai
dari celahan cermin sliding door
dari celahan grill dan kain langsir

mata-mata itu pastinya
kepunyaan anak-anak di nursery
nursery mek sarah ditinggalkan
sementara saya dan ibu-ibu lain
bekerja mencari rezeki

hati kecil saya meruntun kadang-kadang
apabila terpandang mata kecil itu
saya bayangkan mata anak saya
taktala ada ibu lain datang mengambil anak mereka

jauh di sudut hati anak kecil ini
teringin ibunya cepat datang:
"datanglah mak...ambillah saya
saya mahu pulang ke rumah"

itulah mata yang sayu memandang
melihat dan menunggu kehadiran mak atau ayah
tapi apakan daya wahai semua mata kecil
semua ini untuk kalian juga
cabaran untuk ibu yang berkerjaya ^^

p/s: anak kita permata hati kita

23 Rajin Komen:

ajumohit berkata...

So touching kak!!!!! Sy pernah tgk anak2 di nursery waktu sy blk awal Dari kerja, mcm tulah sy pikirkan, sbb tu walau sibuk macamana pun kita, ms dgn anak2 amat bhrga

~izan~ berkata...

entry yg sayu...betul tu kak,izan g amik fasya yg sekolah tadika tu pun selalu tgk anak2 lain jengah nak tgk siapa dtg sbb diorang dok smpai petang kan..takpe kak,syg anak tinggal2kan huhu...

SYANI berkata...

Memang sian nengok bebudak menunggu mak ayah datang ambil kat neseri. Saya tak tinggalkan anak kat neseri tapi kata babysitter, kalau ada bunyi kereta kat luar rumah, mesti anak saya dah jenguk kat tingkap sambil kata "mama dah sampai". Dengar citer bbsitter pun dah rasa sayu. Nak2 pulak kalau terpaksa ambil lewat.

bersama kak Es berkata...

aduh..sangat meruntun jiwa.
Kena kuat semangat la bagi ibu yang bekerja :)

ieda berkata...

sedih bila baca tapi saya skrg nie dah x der ati kak .. ati saya nie sayu je .. x tahulah .. mgkin faktor usia yg menyebabkan saya mudah sgt berasa ati skrg nie .. x perlah

akak .. saya letak zahrien di nursery supaya dia lebih berdikari , insyaallah kita buat yg terbaik buat anak2 kita :)

Hanis Azla berkata...

sedih pula saya dgn entry ni.. mata2 kecil itu terlalu jujur menunjukkan apa yg ada di hati mereka kan kak..

En iLham berkata...

depan rumah sewa saya kat klang pun ade jage anak orang. tiap kali saya lalu depan rumah mesti budak tu bukak pintu. maybe die pk mak die dah datang nak amek die..muke sedih jer..huhu..

MamaEma berkata...

memang sedih kak bila hantar anak kat nursery..

pengalaman ema hantar anak kat nursery utk tiga hari kat kampung dulu sangat sayu..

bila tgk anak-anak org lain duduk sebaris saja di tepi dinding...dan mengintai samada ibu atau ayahnya yg dtg..begitulah keadaan bila anak kita sedar ada org yg datang hantar mahupun ambilkan..

Alhamdulillah, ema skrg hantar anak ema kat rumah orang saja...dan nasib baik hanya dua orang saja yang dijaga oleh pengaush itu

MommyAqil berkata...

oh touchingnyaaa..series setiap hari saya tetap merindui anak saya walaupun hny 8jam memisahkan tp tetap terasa kak kak..huhuhu..

diana berkata...

sayu nye...
teringat masa saya kecik dulu..
hari2 tunggu mak balik..
padahal mak balik sebulan sekali je.'
sebab kecik2 dok dengn opah...

eiela berkata...

selalu tertinjau-tinjau bila mak balik shopping dulu. hehe

Yasminhamid berkata...

min tak anta anak ke nursery.. anta rumah orang jer.. tapi sekarang ni.. kalau lewat sikit.. si alif dah pandai komplen. apsal ibu lambat?

zuwairiaiman berkata...

Salam kunjungan.. blog menarik ;)

Kakzakie berkata...

Anak-anak memang permata hati kita. Radio IKIM ada rancangan Permata Hatiku. Bila dengar rancangan ini mesti kakak ingat cikgu...:)

~ yus ~ berkata...

entri agak sedih hari ni kak? Kenapa?

Dapat selami hati2 ibu yang bekerja ni, mmg sayu nak tinggalkan anak kan.

Saya nak tinggal anak sekejap dengan emak pun sayu, inikan pula hari-hari. Apa pun semua dilakukan untuk mereka, dan saya rasa anak2 yang ibunya bekerja ni lebih berdikari.

Zue AnnaLeeya berkata...

tulah kak... nak wat cmner...
dah keje kan????
Insyaallah anak2 memahami....
ibu nak gi keje carik duit...
dan kita blh tgk anak yg duk nursery lebih berdikari...

Ati Masrif berkata...

menyayat hati betuii...

bila nak tinggal lg sedih
tp bila nak ambil
mata2 tu pasti bersinar2 :)

Solihin Zubir berkata...

penantian mmg 1 penyiksaan..
mujur skolah sy dlu hanya berdepan dgn rumah maksu yg ngasuh kitorg adik bradik masa mak ayah pi keja.. heheh..
xpayah nk tggu2 dah..

wahida berkata...

betul tu kak, kengkadang kalau saya ngan hubby amek anak2 kat taska, ada sorang dua terus meluru kat kami ingat kami ni parents dorang..

kesian sgt...dan sedih ntah2 anak2 saya pun mcm tu jugak bila parent lain dtg...huhu....

munna berkata...

pernah ada pengalaman macam tu masa ambil kakak meya dari taska dulu.... skrg dah letak anak rumah mak lain rasanya...rasa lebih selamat

puanbee berkata...

sbb tu bee tk sanggup kerja hehee

rara pinkmafia berkata...

hmmm seday lak rasa kan kak.mereka mesti ternanti2 kan kak.ptt lah ada yg snggup berenti sbb nk jaga anak kan.

♥cmª shIemª♥ berkata...

aduh kak...tacing nye....:(
tp betul ape yg akak luahkan tu..even sye x anto kat nuseri,saye anto kat FIL..hari2 dorang nangis bila ditinggalkan..sebak ..hhuhuhuh..
ape bole buat..ummie ngan abah bekerja mencari sesuap nasi..