selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Selasa, 18 Januari 2011

** MINUM AIR MASAK **

Assalamualaikum
selamat pagi selasa semua
harap-harap hari ini
dan seterusnya kita akan
terus sihat sentiasa

bercakap tentang kesihatan
antara gaya hidup sihat ialah
banyakkan minum air masak
paling kurang ialah 8 gelas sehari
jika lebih lagi baik
tapi yang menjadi masalah
hendak mendisiplinkan diri
untuk minum sebanyak itu

kita hanya minum air
ketika makan
ketika dahaga
itu yang biasa
sepatutnya kita minum air
disarankan ada masa-masa tertentu
kerana hal ini sangat baik
untuk menjana kesihatan kita

info ini saya ambil
daripada SINI
antara masa dan faedah yang dinyatakan ialah:

*minum 2 gelas air masak selepas bangun tidur:
-ini untuk mengaktifkan organ dalaman

*minum segelas air masak 30 minit sebelum makan:
-ini membantu proses penghadaman yang membolehkan perut bersedia untuk memberi ruang kemasukan makanan

*minum segelas air masak sebelum mandi:
-ini untuk membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah

*minum segelas air masak sebelum tidur:
-ini dapat mengelakkan serangan strok dan jantung ketika tidur

itulah yang dapat saya share di sini
saya pun dalam usaha
untuk mendisiplinkan diri
agar banyak minum air masak ini
kerana banyak faedahnya

p/s: meh kita amalkan gaya hidup sihat ini ^__^

42 Rajin Komen:

Gayahspears berkata...

Gayah muat minum air masak... bagus utk kesihatan.. mmg kita perlukan air dlm bdn kan akak??? kalo kurg air blh mati owh..huhu

ch@ berkata...

kita tak suka minum air, kekadang kalau lepas makan pun boleh terlupa minum air. lepas baca info ni minum la bertumbler2 air, esok lusa dah tak minum, slalu je mcm tu. hiii.

Ati Masrif berkata...

wow..kalau lagu tu
perut penuh dgn air je yek
tak yah makan ...slim sokmo..ahak!

kita kalau minum air kosong
mesti air suam atau sejuk skit
kalau air o suhu bilik
rasa semacam pulak..aha..pelik kitakan..hiihi

AngahSayang2314 berkata...

kak zie angah tak tahu kenapa angah kurang minum air baik manis @ kosong... apa pun info akak memang terbaekkkk lah..

p/s: thanks kak dah pun minta maaf ngan mak.. cuma angah nak kongsi ngan kawan2 jer...(angah memang mudah meminta maaf ngan org)

misza berkata...

memang banyak kelebihan kalau banyak minum air. tapi jangan air yang manis.

Hanis Azla berkata...

Thanks sarah untuk info yg bagus ni.. mmg tahu ttg keperluan untuk minum banyak air tp selalu terlupa untuk mengamalkannya.. semoga dgn info yg baik ni akan membawa perubahan yg positif nnt..

Das berkata...

makin kurus la mu zia....minum air masak je...tp memng baik utk kesihatan....nk wak je susah...

noor berkata...

katanya minum air masak juga salah satu cara untuk detox..
problemnya cam akak kata mmg time mkn jer minum..
tq 4 this info..bleh amalkan

MamaEma berkata...

minum air masak yang dimasak dan yg ditapis...

aibaks berkata...

tul tu kak.. air masak la yang terbaek.. tapi la ni ramai orang promote bio-aura la.. rx-water la.. elken la.. aibaks turas je pakai penuras pastu terus masak.. hari2 de dekat 6-7 liter air jadi mangsa masakan aibaks.. hehe

Zaidah berkata...

zai BF so kena minum air masak bebanyak..target kat opis kena minum 2 liter...plus kat rumah 1 liter...

Amy Syaquena berkata...

Yeahhh!! amy pun suka minum air masak , air manis x pandang sangat dah takut kena kencing manis hu3..anyway terima kasih info yang sangat berguna..

sarah-najwan berkata...

cikgayah:
bagus gtu..teruskn..

cha:
xle gtu cha..nati ada sakit akn hinggap..huhu

ati:
xpe,,biar kembung..jnji ada jugak mkn mknan lain..

angah:
kene ubah angah..byk minum air tu

misza:
yezza..

hanis:
betul..sharing is caring

das:
kurus dan wajib sihat..mu mesti amalkn agar kembali slim..hehe

noor:
betul..bole nyahtoksin dlm bdan..

mamaema:
yezza..yg xditapi dikhuatiri byk klorin..

aibaks:
akak pom pkai penapis je..xde try2 air promote tu..bguslah amal gtu..

zaidah:
jika BF mmg cpt dahagakan..eloklah minum byk..

sarah-najwan berkata...

amy:
bagus amalkn gtu..bole jgk licinkan kulit air ni..kulit jai mulus..hehe..awet muda gtu..

azieazah berkata...

Air Masak atau Air Panas Mati. Itulah minuman orang dulu-dulu.

Kita zaman sekarang ni selalu disogokkan dengan air berperisa dan manis, lidah dah payah nak amal minum air masak yang tawar... adeh laaaa.

Abu Luqman berkata...

sekarang..abu luqman minum air masak je..jaga ..suara..suara pun baru lega..sbb ..2 minggu makan ais..

sweetsal berkata...

musim sejuk2 ni selalu minum air suam, tp kalo musim panas selalu minum ais kosong..hmmm dh terbiasa, paling elok minum byk air kosong, baik utk kesihatan...hihi

Cma Shiema berkata...

cma pom suka minum air masak..bergelen2..alhamdulillah..ana pom suka minum air masak berbanding yg manis2..

tq for the info kak...

~ yus ~ berkata...

Memang susah nak mendisiplinkan diri untuk meperbanyakkan minum air masak ni kan. Saya pun sekarang ni sajalah ok sikit. Itu pun sebab sekarang bf anak, saya perasan kalau saya kurang minum air masak, mmg susu mcm kurang saja..huhu

ezzu berkata...

memg sihat kalu minum air masak...tp aku jarang jagk lh minum air masak nie....

eelobor berkata...

betul tuh akak, tapi nak buat tuh malas. nak gak air yang manis2 gitu.

peberet saya teh o nipis kurang manis

kakchik@ella berkata...

betul tu cikgu, kna minum air putih tawar tu byk2. masalahnya .. saya tak suka la air tu. yg minum ni pun sbb trpaksa .. sbb nak kulit cantek. hihi ..

munna berkata...

mmg susah lah nak disiplin kan diri minum air masak 8 gelas sehari... bawa sebotol mineral kecik pun mau 2 hari nak habiskan... kena gigih lepas ni...

Papa Mifz berkata...

papa mifz ada tag join contest yer...

http://budakspectacle.blogspot.com/2011/01/baby-muka-blurrr-contest.html

diana berkata...

saya kuat minum air masak.. pi jalan2 ke mesti bawak bekas air..tak tau la kenapa..tekak saya ni asyik nak minum je..kadang rasa tak de benda nak buat
otometik pi kedapur minum air..
tabiat kot!

sarah-najwan berkata...

kak azie:
huhu..skrg kene amalkan semual utk kesihatan kita..

abu:
elok la tu..

kaksweet:
yezza kak..amalkan selalu

cma:
bgus awk..

yus:
kalu BF lagi asik dahaga je..minum musti byk2..

ezzu:
kene amalkan minum byk..

eelobor:
xle maals2 yer..yg manis2 tu kene kurengkan..

kakchik:
hehe..mmg kulit pun akn chantekkk..

munna:
kene gigih munna..jom sesama kita gigih..

papamifz:
nati akak terjah..

diana:
bagus gtu diana..gaya hidup sihat..

nisa berkata...

saya kurang minum air masak..tapi still nak pujuk diri bagi suka jugak dgn air masak..heheh

suri solehah berkata...

emm terima kasih atas perkongsian ini sarah..info yang berguna.terapi mudah tp agak susah kalau tak biasa

Cikgu Tie berkata...

Suka sangat dengan info nie.Lepas nie nak biasakan diri dengan minum air masak.Kalaulah boleh kenyang dgn air masak ni,kan best....kuranglah sikit makan,dapat menurunkan berat badan.

PuanBee berkata...

hehee..bee suka air...

Yasminhamid berkata...

hari sekolah kompen dapat 8 gelas.. tp time cuti kurang meinum air. sebab rilex je rkat bumah..

ieda berkata...

yes minum air banyak2 baru leh buang toksin dlm badan :) cayuk2 kak
akak nak teamix tuu tak ??

wahida berkata...

saya suka minum air suam...best sgt!!

eiela berkata...

saya suka minum air suam. bagus utk kesihatan

Latest Entri :
Kerisauan Seorang Bapa

kak Erna berkata...

salam sarah..nasib baik air masak ni minuman harian..memang tak pernah minum lain..kordial ada jugak sesekali..

sarah-najwan berkata...

nisa:
kene try minum..

suri:
sama2..meh la kita try..

cikgu T:
yezza...bole gak slim..

bee:
bagus..

min:
xpe..da biasa minum tu..

ieda:
yeza..teamix..hehe..tggu dulu noo..nk biasa minum air msk dulu..hehe

wahida:
suam pom bgus gak..

eiela:
bgus..

kakerna:
elok sgt tu..

SYaMiLa berkata...

sya mmg suka minum air masak...setiap hari mmg bawak 1.5 liter air masak ke ofis... ;-)

Kuman Chaos berkata...

betul... saya pun sama gak.. lepas ari tu ada sikit masalah.. doc suruh minum banyak.. tpai bila dah minum air masak banyak .. kena la rajin ke toilet gak.. :D
kuman "SPACE 1999 pulak!!." Entry

aibaks berkata...

uih.. lenguh gak aibaks scroll kat komen terakhir ni.. hehe..

sarah-najwan berkata...

sya:
elok gtu..salu amalkn..

kuman:
betul tu kuman..minum air ni mmg kene disiplinkan..jika x..mmg xmenjadi..

aibaks:
hehe..scroll jgn xscroll..

Solihin Zubir berkata...

saya setiap kali bangun tdow, sy minum air masak dulu.. baru brekpes.. heheh...

CIK TOM berkata...

cik tom suka minum air masak :)