selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 27 Januari 2011

** MANUSIA SERAKAH **

Assalamualaikum
selamat pagi semua

pagi-pagi dengar dalam berita
dua cerita yang agak menyedihkan
kita baru sahaja digemparkan
dengan kes ibu menikam bayi
berkali-kali yer..tak dapat dibayangkan

dan pagi ini dengan kes
buang bayi lagi dengan diletakkan surah yassin
dan bapa yang menendang anak
gara-gara tersilap membeli rokok!!!

inilah antara fenomena dalam masyarakat
fenomena bersifat di luar batas-batas
nilai-nilai murni dan perikemanusiaan
manusia yang normal fizikal
tetapi SAKIT MENTAL

kadang-kadang manusia begini
dia sendiri tidak sedar bahawa
dia sebenarnya sakit jiwa
jika kita manusia normal
tetap dengan ajaran agama
dan penuh dengan nilai-nilai murni
tak mungkin tergamak
melakukan sesuatu yang di luar
batas dan norma manusia

untuk semua termasuk saya
sentiasalah amalkan gaya hidup sihat
dan sentiasa bermohon agar ditetapkan keimanan kita
agar kita terhindar terus
dari kesakitan jiwa ini
kerana jika hal ini berlaku
mungkin ada jiwa yang menjadi mangsa..

p/s: B.I.Z.I~

35 Rajin Komen:

nazirulhazwan~ berkata...

manusia makin jahil kak. mane ade otak da, da taraf2 lembu da

~ yus ~ berkata...

kadang2 terfikir juga kenapa langsung tiada sifat perikemanusiaan dalam diri. Semakin kembali ke zaman jahiliah, tiada sedikit pun iman tu kan kak...

Zaidah berkata...

mungkin ade sebab manusia bersikap sedemikian...adekah kerana faktor kewangan, kerja atau sekeliling...sehingga hilang pertimbangan...

Cma Shiema berkata...

allahuakbar...
rasa marah smlm x abeh lagi..tup2 hari ni bertambah2 marah..
rasa mcm nk sepak2 jer manusia berhati durjana tu!
(marah ni)

menitk airmata cma baca psl ni kak..

p/s-me pom bz too

Hanis Azla berkata...

kenapa yer? mcm dah takde sifat kasih sayang dalam diri.. kita yg dengar ni pun rasa tak sampai hati.. mcm manalah perasaan mereka yg tergamak melakukannya.. sedih sgt bila membayangkan situasi mcm tu..

kakchik@ella berkata...

btl cikgu, amalkan gaya hidup sehat. bila mental cergas, minda sehat, tak jadi benda2 camni.

mummy_ayu berkata...

samala..ayu pun hangin je baca paper....semalam kes tikam anak, pagi nie buang baby kat sepital, terajang anak..kijam tul..anak2 tu harta yg tak ternilai..tak de jual kat kedai, and bukan senang nak dpt..tapi sgt senang diperlakukan begitu..sian anak2 yg tak berdosa tu..

Izan Ishak berkata...

nauzubillah...makin menjadi2 org yg sakit mental cam ni. memperlakukan anak sendiri cam binatang~

moga kita semua terhindar dr kelakuan yg negatif~

AngahSayang2314 berkata...

kak sekarang nie macam2 kan?? sana buang anak sini bunuh anak..isk..isk.. moga jauhkan lah dari macam tuee

wahida berkata...

dah x sanggup baca berita sekarang ni, kes dera, buang anak dan sebagainya buat saya rasa seram nak baca...
minta kita dijauhkan dari org2 yg mental begitu...

puanbee berkata...

betui kak ada yang sakit jiwa mcm nih! fikiran nya tak waras

kakcik berkata...

Tak tahu pada siapa lagi yang boleh digantung harapan kecuali kapada Yang Maha Esa ....

Amy Syaquena berkata...

kemana la hilangnya sifat ke perimanusiaan mereka sehingga hilang pertimbangan diri..

kakngah berkata...

anak2 makin tak selamat walau dgn mak ayh sndr...

Eliza berkata...

Rozie, sayu dan menakutkan lah berita nih. imagine apa akan berlaku pd masyarakat kita 10thn akan datang kalo masih berterusan begini kan?

mcm kembali ke zaman jahiliyah pulak rasanya. nauzubillah..

Ati Masrif berkata...

ntah ..syaitan bertoncet mana yg dah
rasuk dlm badan bapa monyet tu!!!

dah bukan panggil manusia ..bila buat mcm tu..huhh..geram den!

A.s.t.i.n.a berkata...

Sedangkan kucing pun tau sayang anak...

sarah-najwan berkata...

nazirul:
yg jahat2 mmg akal gtu..kita yg normal jgn smpai otak camtu..

yus:
yezza..zmn jahiliah..

zaidah:
tu sebab kene gaya hidup sihat..manage elok2 sme tekanan itu..

cma:
itulah..semoga ahli keluarga kita terselamt

hanis:
memg xle nk ckp..sampai hati aje..tapi hatinya da itam..

kakchik:
yezza..sihat sokmo2..

mmyayu:
org gini mmg xde minda..xle fikir dgn waras..sakit mental

izan:
amin..semoga kita terhindar

angah:
tu la..sedih dgr..

wahida:
saya pom kalu ada pic..mmg xsnggup tgk..baca pom xle..sedih

bee:
mmg giloss...tu bukn mainan nk buang ke tendang..

kakcik:
yezza..kita berdoa agr dihindari dr manusia gini..mungkin ada disekeliling kita ni tau..kalangan kwn2 kita..

amy:
xtau la..golongan ini mmg patut dikenakan tindakan yg setimpal..

kakngah:
sb ibu bapa ada yg sakit mental..

eliza:
ye..bygkn 10 thun lagi..kita jln2..asik jumpa bayi kene buang je..tak nak gini..

ati:
sabar..semoga kita terhindar dr kalngn org2 yg mereng gini

sarah-najwan berkata...

astina:
betul..kucing pom tau marah jika manusia amik anak dia..

DKosongLapan berkata...

akhir zaman kak.....ditambah dengan tekanan hidop sekaghang ni....itu sebab ghamei oghang Malaysia jadi gilee

azieazah berkata...

Golongan sebegini masa kecil kurang kasih sayang juga lah agaknya... kesian.

munna berkata...

makin menjadi2 pula berita2 macam ni... kdg rasa malas nak baca suratkhabar...tapi krg tak tahu perkembangan dunia pula nanti

Solihin Zubir berkata...

buang bayi, letak surah yassin? apa motif dia eh?
haish! pasal rokok pon smpai nak tendang anak? apa punya bapak daa..
kalau silap beli arak plak cena? mau dibunuh anak tu..
haish! nauzubillah...

diana berkata...

sedih nye..ada anak di buat gitu..
bila tak dapat anak,
berdoa siang malam nak anak..
heran betul la manusia ni..

Cikgu Nurin berkata...

Manusia semakin tak bersyukur...

suri solehah berkata...

salam sarah..tak tahu nak cakap isu ni..pasti nya hati rasa bengkak je...tapi betullah kata sarah..doa agar kita seisi kel ditetapkan iman

eelobor berkata...

nasib baik di letak cam gitu & masih hidup. daripada di campak ke tong sampah atau buang kat sungai. sekurang2nya ada pasangan yang telah lama berkahwin & berusaha untuk mendapatkan cahaya mata boleh ambil utk jadikan anak angkat.

sarah-najwan berkata...

D08:
tu la..yg sakit jiwa ni luaran cam normal je..

kak azie:
bukn kurang kak..tak dok lasung ksayang nih..kijammm..

munna:
xpe..jgn baca stori gini..mmg sentap

solihin:
nk ckp sedar kot..nyesal..giloss ini org...tu xtau la solihin..bunuh kot..

diana:
xle nk fikir manusia gini..sb dorang mmg xde fikiran..sb tu jd gtu..

nurin:
dan xsedar diri..

suri:
betul..hrp gtulah

eelobor:
mcm2 skrg..terbalik kot..adat donia..

sweetsal berkata...

macam2 penyakit manusia skrg ni..takde perikemanusiaan langsung dan tak bersyukur dgn apa yg ada..minta simpang...

Puteri Iqa Izyan berkata...

kesian bayi tuh..

ibu2 ni kene amalkan hidup sihat spya tak terlalu stress. so, tadek lah nak lepaskan stress kat anak2 :)

kak Erna berkata...

sarah.akak percaya..ramai yang sakit jiwa..macam kes akak diopis.bos akak cakap..orang yang asek tak senang ngan akak tu..jiwa dia sakit..katanya..

ieda berkata...

giler jahat bapak budak2 tuu kan kak .. sakit ati baca artikel pagi2 tadi tuuu erghhhh :(

ayushida berkata...

akhir zaman ni memng semakin ramai yg "short", moga moga kita semua dilindungi ALLAH SWT, semoga sabar dan sentiasa berpegang kepada keimanan....(dh lama x baca paper, sakit kepala, banyak sgt kes pelik2)

sissyira berkata...

salam

bila agama ditolak ketepi, inilah yang akan jadi kepada bangsa melayu.

MamaEma berkata...

betul tue..
jangan selalu stress...

tak kelik kampung ko?out of topic ..heheheh