selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 31 Januari 2011

** ANAK RAMAI?**

Assalamualaikum
selamat pagi semua

zaman sekarang ini
usia mencecah 35 tahun ke atas
ramai yang sudah "tutup kilang"
tapi jika kita tengok mak-mak kita dahulu
beranak ajo..itu pasal jumlah anak
boleh cecah sedozen
tapi relak sahaja mak kita itu kan
mak saya sampai gak 9 orang..ehehe

zaman sekarang
jika anak lebih 4
kira sudah ramai
si mak sudah pening kepala
hendak mengurus dan mengawal anak-anak
lagi pula anak-anak zaman sekarang
aktifnya sangat berbeza

lihat sahaja zaman kita dahulu
tak adalah kita semua lasak
macam anak-anak kitakan
anak-anak saya la tu
sampai saya sendiri hairan
kita dulu budak baik ajo..hehee

ada kawan saya suka anak ramai
meriah suasana katanya
sehinggakan ketika dia bersalin
anak yang ke-8 kot..
anaknya yang sulong tolong jaga dia
ketika dalam pantang..

anak-anak ini
masa kecil-kecil aje agak complicated
ditambah jika kita bekerja
dan dalam usia yang banyak menguji kesabaran
iaitu ketika sekolah rendah..
jika mereka sudah tahu berdikari
mudah kerja kita

yang penting didikan di rumah itu
adakah didikan kita sudah sempurna untuk mereka?
saya juga sedang berusaha untuk
melengkapkan diri saya
dengan parenting-skill
maklumlah..dengan keaktifan anak4 ini
memang menguji kesabaran kita
bayangkan 4 anak=10 orang budak
oooo...riuh rendahnya rumahku sekarang!!!!!

p/s: asal cuti sahaja..lontaran suara merduku pasti kedengaran di kejirananku...adussss!!!!!!

32 Rajin Komen:

A.s.t.i.n.a berkata...

2 pun dah macam 10 kak..
Imagine 8.. huyooo kenduri rumah kita hari2..

Dulu mak kita tak keje kak Sarah.. Tak susah pun nak bela sampai 20... budak2 sekolah kat kampung pun jalan kaki takde nak risau sgt keselamatan... sekarang ni uhh uhhh...

~ yus ~ berkata...

samalah kita kak. Dah 4 org ni, tp riuhnya mengalahkan 10 orang..huhu.

Yus pun sedang berusaha nak jd ibu yg terbaik utk mereka, tapi penyakit kurang sabar tu sentiasa ada huhu.

p/s: taknak tambah sorang lg ke? Yus masih ada hati nak tmbh sorang lg walaupun umur akan cecah 35 thn ni...:)

Ati Masrif berkata...

memang mencabar nak besarkan anak2 bila kecil2 ni
tapi bila dah besar skit..syok pula

kita ada niat nak anak lagi
sukalah anak ramai..coz kita ni
dari 4 beradik je..tak meriah langsung

tapi hubby tak mau pula..huhu

kakcik berkata...

Anak2 kakcik dah besar2 - sesekali makan hati juga - nak marah pun dah tak larat, sudahnya mak menangis sendiri! :(

kakchik@ella berkata...

cikgu weih, jiran syg anak 17. Percaya tak?

tp kan cikgu, tak leh compare zmn dedulu dn sekrg sbb mak dulu2 tak keja, duk umah je. pastu dulu2 kos sara hidup tak tinggi mcm skrg ni.

Puteri Iqa Izyan berkata...

hehe.iqa yang 3 beradik nih pun rase mcm ramai.

tp tulah. bosan sgt2 sbb tadek kwn. nk2 bile ppuan sorang je.

bile org tadek kat rumah, on9 jelah jwbnye.nsb bek ade internet.kalau tadek, tidur 24 jam.haha :D

JunAina berkata...

aina yang 3 nih pun dah tak larat tetapi selalu juga cakap ngan hubby kalau sakit bersalin tu boleh dikongsi dengan dia saya sanggup tambah anak lagi 2...

Eliza berkata...

ehem! dah ada ker tuu? Siyes, zaman skang 4org pun kira dah ramai kan..Paling pening time nak bukak sekolah n education fees makin mahal skrg.Kalo sorang jer bekerja lagi kesian..

Saya dah tutup kilanglah Rozie. Keguguran 3kali sblm nih buat badan mcm tak kuat doh..

sarah-najwan berkata...

astina:
tu la..xtahan!!!
mak akak pom xkeje gak..dulu mmg totally lain nge skrg..

yus:
yezza..akak pun ada nyakit xsabar tu..kdg2 geram gak ngan diri sendiri ni..**ttup kile doh yus..umo akak da tuo tau..hehee..im 37 now..

ati:
mmg byk cbrn..along da ok..angah je yg xmatured lagi walau da djh 4..**aikk..jrg hubby xnk tmbh anak..hehe

kakcik:
ala..gtu pulak yer kak cik..xpe kak cik..tu peringkat rumaja lain pesen lak kan..yg kami punya ni..kecik2..lain pesen lagi..saya pom penah nangis sb letih dok nyimpan mende sama..

kakchik:
ambo percaya sb bekas pengetua ambo..ado anok 13 org tau..bini dia pengetua gak..hebat sungguh..
mmg lain nk compare zmn kita kan..

iqa:
tu la..bila da besar rasa gtu..mak ayah lagilah sunyikan..bila seme anak kuar utk blja jauh2..huhu..time ni mmg fikir nk beranak smpai 10 org..kamu nati iqa..

jun:
hehe..jika doran tlg beranak pom xpa..sakit tau bersalin nih..xle share ngan kata2..

eliza:
bab $$$lagilah skrg..xde $$..xde apa2..samalah kita..tapi alhamdulillah..saya xpenah alami gtu..badan loni pom rasa cam cpt penat..tu la..masa bersalin..kureng pantang saya ni..

Cikgu Nurin berkata...

Sepupu akak- 13 orang...tak pernah ada maid...
tapi anak anak dia alahaiiii...kalau g umah masa deorang kecik kecik dulu,sunyi senyaaapp jer, tertib dan semuanya menjadi pulak tu..
rezeki memasing kan?

Kuman Chaos berkata...

ni cuti 4 hari.. lagi la merdu lontaran suara tu nanti.. :D
kuman "SPACE 1999 at80% !!." Entry

noor berkata...

cik sominyer adk bradik 9 pon rasa cam sikit jer
tp bila ada ank nih srg cam 4 org jer huhuhu

Adzriel AB berkata...

setuju sangat... 10 kali mengemas pun tak sudah. yg besar2 dah ok.. yg kecik ni kreatif betul.

Solihin Zubir berkata...

anak ramai ni susah masa diorg kecik je..
bila diorg dh besar, insyaAllah kita akan senang balik.. :D

Das berkata...

hu3 dh rasa tak larat dah...hu3

Cma Shiema berkata...

ramai anak??

kak zie...cma yg dua org ni pun dah tunggang tebalik...huhu..
mane lagi nk bahagikan kasih sayang..

cma plan mmg nk anak ramai..tp tggu masing2 besar ckit..

betul la kak-kite dulu x dela nakal2 ganas cam anak2 sekarang..:)

lieya berkata...

yup... tak tau ler terkurang kat mana didikan kita...Mudah-mudahan kita dapat jadi parent yang terbaik dari setiap segi.. n dikurnia anak yang soleh dan solehah.. Amin

sarah-najwan berkata...

cikgu nurin:
betul tu..rezeki masing2..saya pom ada kwn anak2 gtu..tertib je..bertuah badan..

kuman:
hehe..xpe..esok lusa blik klate..suara control sket..

noor:
kita dulu lain..skrg budak2 lain..

adzril AB:
tulah..samapi biarkan aje sb kreatif sgt2..aktif2222...

solihin:
nok bule ke besar tu yg pening kapla..

das:
mu dah ok das..da besar..hehe

cma:
awk muda lagi..bole tu..

lieya:
pengaruh sekeliling..xle nk kata apa..

Hanis Azla berkata...

lontaran suara itu sudah tentu.. setiap pagi mesti kena lontar sekali.. ha..ha.. mmg mencabarkan karenah anak2 skrg.. kerenahnya lain mcm.. aduhai.. akak pun nak anak ramai tp sbb mabuk teruk, terpaksalah stop sampai 3..

harap2 kita dapat berikan didikan yg terbaik buat anak2 kita yg tak seramai mana tu kan..

nuriz berkata...

zaman la ni ramai wanita bekerjaya, nanti ramai2 payah nak urus kalau dah balik 5, 6 ptg. mak zaman dulu2 tak ramai yg kerja, duk umah jadi surirumah tu byk masa urus anak2 tu..

Amy Syaquena berkata...

saya juga hidup sunyi dan sepi , selalu kalau nak dengar riuh rendah kalau time saya mengusik en,hubby dan en.,hubby mengusik saya tapi kadang2 terfikir juga kalau la yang riuh rendah ni suara anak2 kan best hu3..sob~sob~

AngahSayang2314 berkata...

kak Ros cukupkan jer team bola...
tapi ada betul kata akak tue... sekarang budak aktive tak yah cakap la....

munna berkata...

munna pun dah plan nak 4 je.. tapi klu ada rezeki lebih terima je ...

eelobor berkata...

hehehe, betul tu akak. ingat masa kecik2 dulu memang tak nakal sangat dan amat "baik". sampaikan semasa tadika umur 6 tahun, kena gantung persekolahan (tabika kemas) selama 2 minggu oleh cikgu sebab suka ganggu budak2 dan sorok selipar cikgu. hihihihi, kenangan sungguh ler....

sarah-najwan berkata...

hanis:
ye kak..lontaran tanpa henti..huhu
xpe..masa kecik je susahnya..saya pom jenis mabuk kuat..tu xtahan..

nuriz;
tu beza yg ketaranya..dulu mak kita xkeje..urus anak 24 jam..skrg kekangan wanita bekerjaya..tu spl anak xramai..

amy:
xpe amy..sobar yer..rezeki itu xkemana..lambat cepat je..

angah:
xnak dah..4 da ramai...huhu..aktif anakku ini..

munna:
jikadapat..rezeki jgk..

eelobor:
xnakal lagi ke jika kene gantung skoloh tu..hehe..stended la..budak lelaki aktif dia jenis lasok sgt..

Izan Ishak berkata...

akak..izan pun dah rasa 4 jejaka kecik ni dah cukup. tp tak taulah kalau ada rezki lagi kan...

anak2 ni kecik je rasa susah nak jaga kan kak. dah besar...mesti kita rasa sunyi pulak~

diana berkata...

baru sorang..
target 6..
heheh..
berangan jap!!!

sarah-najwan berkata...

izan:
hehe...awak kene tambh lagi sb xde gegirl tu..kene ada buat penawar rindu..hehe

diana:
6 diana..salute beb..hehe..xpa..berangan itu perlu supaya capai target 6..awk muda lagi..pasni 2 tahun seorg deh..ckup ar plus 5 lagi..ehhe

beyhanny berkata...

Dulu nak jaga anak senang la rasanye tu la sebabnye mak2 dolu2 boleh beranak ramai tapi mak2 sekarang ni semua ada carier tu la sebabnya tak nak anak ramai takut tak boleh handle coz anak2 zaman sekarang ni lain tak cam kite kocik2 dulu,sume baik n baguuuus
selamat berkenalan

mimie berkata...

adik bradik sy 6 org jew. meriah kalo berkumpul. kecik2 dlu asik begado je. da bsr jd member kamceng.hehee!

CIK TOM berkata...

cik tom punya adik beradik ramai 9org...huhu..

zih@n berkata...

adik beradik saya pn 9org gak..ms kecik2 nk main apa pn sng sbb ahlinya cukup je..skrg dh besar2 bla berkumpul mmg riuh la..
hajat dihati nk rmi jg tp blm ada rezeki lg..best2 je bla baca org lain crita pgalaman dgn anak2.. = )