selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 25 April 2011

::GARAM KUNYIT::

Assalamualaikum
selamat pagi semua

selalu uolls hendak goreng ayam atau ikan
uolls guna kunyit serbuk
atau buat sendiri garam kunyit
saya lebih suka buat sendiri
menggunakan kunyit hidup + bawang putih
kendian diblender sebelum dicampurkan garam halus
inilah hasilnya:

hasil garam kunyit ini
saya buat stok terus
mungkin untuk sebulan dua
dan disimpan dalam peti ais

dan saya rasa buat garam kunyit gini
rasanya lebih sedap jika dibandingkan
dengan menggunakan serbuk kunyit..hehe
hendak-hendak dilumur pada ikan selar kuning ni
sangatlah sedap dan baunya lebih wangi

p/s: balik nati nak goreng ikan selar kuning..hehee

25 Rajin Komen:

MULAN berkata...

oohhh... mesti lagi sedap sbb ada bwg putih kan...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

tak pernah pula buat sendiri...menu baru ni kak...kuning dia pun tak macam serbuk kan..bagus gak ni ek

~ yus ~ berkata...

yus tengoklah, kalau rajin buat sendiri, tp yus ada satu lg bahan tambahan selain kunyit hidup dan bawang putih. Halia...hehe. tapi kalau malas, bantai kunyis serbuk je..hihihi

ieda berkata...

haa lebih asli kan kak ..
tapi ieda x sempat lah nak buat mcm nie .. selalu tuu serbuk je lahh :))

En iLham berkata...

yummy sedapnye
hehe..

MamaEma berkata...

kalau rajin..tumbuk kunyit..kalau tak rajin pakai serbuk jer...

p/s: ema dah tukar kotak komen....

diana berkata...

saya pakai yang sedia ada je..yang serbuk tu..
maklum la ..saya ni nama je surirumah..
tapi pemalas ya amat..
hahahah

AngahSayang2314 berkata...

kalau makan panas2 lg sedap yum2
angah pakai serbuk jer hehehe

wahida berkata...

saya pulak mmg tak kuasa nak buat sendiri...bantai serbuk kunyit je...hehehe..

Cma Shiema berkata...

waduh..goreng ikan ngan kunyit mmg terbaik..nk pulak mkn ngan nasi panas2..

buat sendiri ye kak??
bole cuba ni...

sweet stalker berkata...

wahh..mcm best je. nak suh mama try buat lah. huuu

Zue AnnaLeeya berkata...

meme beh klu wat denge kunyit idup... raso pon lagu lain... behhhhh....

apik pehe berkata...

alahaiii..peberet apik tu ikan selar kuning goreng..pastu cicah budu dengan petai rebus..pehhhhhh

zaidah berkata...

satu lagi resepi bleh cuba nie....

Ati Masrif berkata...

wahh...idea baru ni ..
suka..suka cuba sesuatu yg baru

tapi cikgu..
boleh tahan ke simpan dalam
peti tu..tak bekulat..?

kakchik@ella berkata...

waaaaa .. gd idea ni. boleh la kce cuba nnt. hihi.

munna berkata...

sebab ada bwg putih lagi sedap kan kak... munna guna yg mudah je pakai serbuk kunyit je...

Kalamhati berkata...

kita serupaaaa..mak ambo memang wat garam kunyit ni utk stok lama..blend bawang putih nga kunyit pahtu gaul ngan garam..biasa dia buat sebungkus besar garam trus..

beza sgt rasa dgn serbuk kunyit ngan garam saja kan..hehe

Yasminhamid berkata...

rajinnya buat sendiri... saya beli serbuk jer...

sarah-najwan berkata...

mulan:
tu la penyedapnya..rasa lain sket

awe:
try la buat.xsusah pom..tapi blender kaler kuning nati.huhu

yus:
dulu akak letak halia..skrg x..buh bwg putih aje..hehe

ieda:
kejap je buatnya..xsapa 10 minit..heehe

syamil:
pe yg sedapnya tu..ikan lum goreng lagi..

ema:
hehe..akak mmg xguna serbuk..bgus da tukar kotak komen tu..mesra

diana:
hehe..nati dah rajin bole try buat..

angah:
ikan tu mmg best mkn panas..sejuk jadi keras

wahida:
hehe..xpe..ikut kesesuaian..

cma:
buat sdiri je..mudah sgt..

sweet:
bole try..

zue:
meme rasa lain..wangi dan sedap..

apik:
nge budu slaluh..hehe

zaidah:
try la..

ati:
xberkulat sb hanya garam, kunyit dan bwg je..tahan lama..sampai abis gunanya

KCE:
try yer..

munna:
pahni bole try..

kalam:
hehe..meme sedap..ambo xguna garam kasar sb malas nk blend lamo..

min:
hehe..da biasa buat gini sejak kawin..

Izan Ishak berkata...

sedap buat sendiri gini kan kak. tp izan guna yg serbuk tu je. mak mertua izan rajin buat cam akak ni~

sweetsal berkata...

wah..rajinnye buat sendiri garam kunyit..mesti sedap tu..

Citarasa Rinduan berkata...

kalau di rumah.. ayu hari2 tumbuk kunyit basah, bawang putih dan garam utk gorengan ayam/ikan...

samalah kita..hehehe..baru rasanya ngam

Solihin Zubir berkata...

ikan selar kuning?

errr.. sy panggil ikan termenung.. heheh..

puanbee berkata...

bee bantai je kak , serbuk ke yang fresh ke hehee