selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 21 April 2011

::MAK..NAK JALAN KAKI BOLEH?

Assalamualaikum
harap-harap semua beres!!..hehe

semalam menjengah blog diana
ada diceritakan tentang keselamatan
anak-anak kita ke sekolah
bagi yang menaiki van atau bas sekolah
anak-anak saya alhamdulillah
pergi berhantar dan balik dijemput

tapi kadang-kadang ada juga
terselit dialog along-->"mak, kami jalan kaki boleh??"
mereka kadang-kadang hendak test keadaan cuaca yang panas tu..ehhe
ada juga saya bagi can
suruh jalan kaki ke skol agama
itu pun sebab sangat dekat dengan rumah saya

zaman sekarang berlainan
dengan zaman kita sekolah dahulu
jika dahulu saya ke sekolah berjalan sejauh 5KM ke sekolah
dahulu keselamatan lebih terjamin
berbanding sekarang dalam rumah pun belum tentu selamat
lagi-lagi jika anak-anak kita kesorangan
tanpa ada orang dewasa

bahaya ada di mana-mana sahaja
sebagai ibu bapa kita sangat risau
takut apabila memikirkan
keselamatan anak-anak kita
semoga semua anak kita selamat!!!

p/s: amik masa sejam menaip n3 ni..kontang idea nih..hehehe

23 Rajin Komen:

suka cartoon berkata...

Betul tu...g maner2 pun bahaya...walaupun anak ada depan mata pun tak tentu selamat lagi....

azwa amani berkata...

errmm.kena awasi sentiasa,,,,

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

zaman dulu awe pergi sek mmg jalan kaki..pagi je abah antar tu pun naik motor 3 orang! balik sekolah.ramai2 jalan kaki..tapi skunk ada jugak yang jalan sebab selamat..sebab ada yang parents amik anak2 akan jalan sma :)

kakchik@ella berkata...

btl3. dulu kc jln kaki ke sekolah sejauh 4 km pagi2 pukul 6:45. tak takut pun.

Skrg?? PK byk2 kali dulu sblm bagi restu.

DKosongLapan berkata...

sekaghang ni ghiso betoi le kalo bio anak2 soghang2......jalan kaki ke...main ke....semue ndak berteman sekaghang ni.....payah dah nak caghi oghang baik sekaghang niiii

azzey berkata...

mmg risau klu biarkan anak jalan kaki skrg ni....:(

sarah-najwan berkata...

suka cartoon:
betul tu..

azwa:
hak tu wajibb...

awe:
jika ada org dewasa..xpa..insyaAllah selamat

KCE:
tu la..zmn kita ok..

D08:

tu wajib ada org dewasa..xle lepas sorang2..kene ikut gak..

azzey:
skrg byk bahaya..

AngahSayang2314 berkata...

keselamatan tue penting kan kak zie tak kira sesiapa pun...

munna berkata...

dulu mmg aman kan kak... skrg ni takut je dgn kes2 yg macam2 terjadi skrg ni... yg ptg kita selalu beringat dan berhati-hati..insyaALLAH dijauhkan dari kita semua

wahida berkata...

betul tu kak...dulu selamba je mak bapak kita lepaskan kita jln kaki gi sekolah kan...
tapi skang ni, saya nak lepaskan anak2 saya main kat depan umah pun saya fikir beratus kali...dgn masalah jiran yg drive laju, takut kes kidnap pulak...mmg merisaukan!!

~ yus ~ berkata...

betul tu kak, bahaya ada di mana2 kan.

Dulu yus masa kecik gi sklh agama pun jalan kaki. Skrg tak berani nak suruh anak jalan kaki...kereta dahlah banyak, bahaya di culik lagi..serammm

Hanis Azla berkata...

btullah kak.. kdg2 kita bukan tak percaya pada anak2.. tp tak percaya dengan keadaan sekeliling.. kesian anak2 kita,.. tak merasa bebas nak ke sini-sana mcm kita dulu hanya sebab keadaan yg tak mengizinkan..

diana berkata...

budak2 sekarang pi mana2 naik kereta,naik moto.
kita dulu jlan kaki hari2 ..
bila dapat naik kereta dan moto tu rasa nak bagi tau satu sekolah..
hahhah

Farah Shamsudin berkata...

sekarang berbeza dengan dulu..sekarang ni nak bagi anak berjalan kaki memang takut kan.. kes penculikan menjadi2..

kakcik berkata...

Bahaya ada di mana2...

Amy Syaquena berkata...

zaman sekarang dah x macam tue , bahaya so anak kena sentiasa di awasi..

En iLham berkata...

betul tu cikgu
dulu pun saya jalan kaki je pg balik sekolah agama
bile dah besar cket, mak bagi naik basikal
banyak kali jugak eksiden
haha

p/s: saya dah nak start final exam.cikgu doakan sy yer

zaidah berkata...

setuju....sekarang nie banyak bahaya tak macam kita dulu...kekadang kat depan mata pun bleh berlaku....

Zue AnnaLeeya berkata...

betul tuh... kdg2 bahaya dpn mata pon kita tak prasan... anak2 saya naik van sek... mtk dijauhkan seme tuh kan??? smoga seme anak2 kita selamat...

Yasminhamid berkata...

bahya di mana2 kan?? anak murid saya yg dihantar ibu hingga ke depan pagar pun nyaris di culik.. nasib baik mak dia perasan ada lelaki tak dikenali pegang tangan anak dia...

SYaMiLa berkata...

kak..dahulu lain..skrg ni main kat depan rumah pun blh kena culik...huhuhu

sarah-najwan berkata...

angah:
betul ngah..skrg pelik2..

munna:
dulu mmg lain sgt..skrg..mmg xselamat..harap2 anak2 kita semua selamat

wahida:
meme risau..kasihankn anak2 kita..terkurung ajo..

yus:
dulu lainkan..zmn kita kita mcm matured aje..tau beza..anak2 kita ni mcm budak2 sgt..nk kene bgtau sokmo..

hanis:
sekeliling tu yg bahayanya..apatah lagi budak2 skrg ni mcm mudah terdedah shj..

diana:
betul diana..budak skrg dlm perut da naik kete..saya dah keje br beli..skrg anak2 dah xheran kete..

farah:
kes culik tu lagi takut..xkira kaya miskin skrg..

kakcik:
tu la kak..takut..

amy:
hak tu mmg wajib..

syamil:
tu la..saya tau kamu tu..seb baik skol men dok hostel..hehe..

saya doakan kamu yg terbaikkk..

zaidah:
betul..dok dgn kita pom kene hati2 gak..

zue:
harap2 gtu zue..selamat blakow..

min:
kdg2 kene perhati je..tmpat awm gtu pom ada org jahat jugak..buka kira depe ni..

sya:
huhu..harap2 kita semua selamat

Eliza berkata...

zaman skrg nak bagi anak main sorang2 kat kawasan rumah sendiri pun kena perati selalu. mcm2 kes menakutkanlah skrg nih.

anak2 saya selalu mintak nak balik jalan kaki sendiri sbb dekat, tapi saya rela amik ngan antar sendiri.