selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Jumaat, 22 April 2011

::BELAJAR MENJAHIT::

Assalamualaikum
selamat pagi jumaat semua

sudah lama saya memasang niat
untuk belajar menjahit
tetapi kekangan tugas dan yang utamanya
tak berapa hendak bersungguh
maka hasrat untuk belajar menjahit dan beli mesin jahit
masih dalam wishlist/azam dari tahun ke tahun

tengoklah gambar uniform anak-anak saya ini
dek tarak mesin jahit sendiri
saya terpaksa upah orang lain
untuk menguruskannya
alangkah mudahnya jika
ada mesin sendirikan
setakat jahit-jahit simple itu
tekan sahaja mesin itu
bukan tak boleh jahit tangan
tapi mokwey....tangan saya tarak seninya..hahhaha

saya pernah menjahit baju kurung sendiri
itu zaman anak dara sehingga habis belajar U
kahwin sahaja terus berhenti menjahit
dan faham sahajalah sekarang banyak mak lupa dah skillnya..hhaha

ada antara uolls tukang jahit tak?
untungkan sebab di samping jahit baju tempahan
bolehlah layan kehendak jahitan suami dan anak-anak..ehhee

p/s: jahit baju kurung pom boleh tahan rega sekarang..huhu

29 Rajin Komen:

Mama Zara berkata...

menjahit ni kena biasakan...kan? Baru cantik hasilnya,...hehe

kalau lencana macam tu, sy suka jahit tangan...sembat halus.... :)

m!sZ zAL!nA berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
m!sZ zAL!nA berkata...

masa sekolah dulu pom jahit sdirik lencana

Hanis Azla berkata...

saya pun tak pandai menjahit kak.. setakat jahit baju koyak dan tampal lencana anak tu bolehlah..
sayangnya akak tak teruskan skill menjahit tu kan.. klu tak tak payah nak tempah baju kat org.. save budget.. he..he..

nurkaloi berkata...

jahit
owh no
kaloi lagi tak reti kikikiki

baju kurung lau tmpah jahit skarang
40-50 inggit sehelai
erkkk

eelobor berkata...

saya siap boleh kait baju sejuk lagi tau......tp tipu jer yg sebenarnya. huhuhuhu

Cma Shiema berkata...

menjahit???
o.m.g..
cma bab2 menjahit ni mmg failed..
tabik springgg kat kak zia..lebih2 mk cma yg mmg terror menjahit baju..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

salam kak...
mak awe tukang jahit..dulu awe ni beria2 nak belajr jahit macam mak..tapi sampai skunk tak da pun..haha

sarah-najwan berkata...

mamazara:
bagus awk..jahitan akak agk kasar..hehe

misszalina:
tahniah..bole jahit sdiri

hanis:
setakat ni pun...saya jahit sdiri tapi agak kasar dan bygkn jika ada mesin..senangkn..

nurkaloi:
hehe..mmg mahal skrg..tu untung tau jahit

eelobor:
hahhahaa...akak salute kalu kamu tau jahit..

cma:
itu dulu cma..akak jahit baju sdiri..skrg mmg lupak skill..

AngahSayang2314 berkata...

angah tak ada mesin jahat tapi apa2 hal hantar kat Mil jer dia pandai jahat lak tue ada mesin jahit

~ yus ~ berkata...

saya tahu menjahit, ada mesin jahit, tapi sekarang dah jarang menjahit sebab mata dah tak begitu awas. Lagilah lepas operate tu kan...(huhu alasan)

Tapi kalau jahit lencana anak mcm tu jahit tangan je, lebih kemas bagi saya.

ieda berkata...

ok lah tu kak ... saya pun selalu gak jahit sikit2 .. kalau kecik2 macam tuu x kan nak antar kedai kan .. x berbaloi huhuhuh

ShErA berkata...

shera pun reti jahit sikit2 je kak... dulu, lencana sekolah ayah syira yg jahitkn... terkejut gak tgk ayah pandai jahit...

diana berkata...

saya ni memang teringin sangt nak beljar menjahit..
selalunye saya mintak akak saya yang ajar..
tapi dia selalu kata jari saya keras sangt..
gaya saya menjahit macam orang cacat..dia malas dah nak ajor.
tapi sampai sekarang tetap ada keinginan nak menjahit tu..
saya malu nak pi kelas .tak de ke blog2 yang ajar menjahit nie>>??

Alin Marlini berkata...

Alin penah amik kursus menjahit satu ketika dahulu...skrg ni bila dah malas tempah jek ...

munna berkata...

munna pun teringin nak belajar menjahit lah kak... tapi sibuk sgt ..tunggu anak besar sikit barulah boleh join mana2 kelas menjahit

apik pehe berkata...

hehe..kak belajar la cepat2..nnti apik nok tepoh utuk raya..hehe

Ati Masrif berkata...

kita...kita..

tukang jahit yang pencen
sementara...akibat kebuasan
anak...

tp raya tetap kena jahit
bj sendiri dan anak2 :)

sarah-najwan berkata...

awe:
blaja awe skrg..untung tau..utk diri kita dan famili

angah:
senang gak ada mil yg tau jahit...susah nk cari tukang jahit ni..

ieda:
tu la..fikir xberbaloi..tapi kene jahit byk sgt..kecik2 pulak tu..lotih mak..huhu

shera:
hubby akak tau jahit..suar dia dia jahit sdiri je..hehe

diana:
mungkin kita xbiasa..tu nmpk mcm keras..mula2 mesin mcm tu..kdg2 gostan gerakan mesin..jahit ni senang je sb saya penah jahit baju kurung..skill je kene tip top..
kalu blaja via blog..cam susah je sb kene prektis real..hehe

alin:
tu la..dek tugas..kita senang tempah

munna:
kalu anak da besar..beranak hak lain pulak..ehhe..

apik:
hukaloh la apik..kamu la blaja..byk untung tau..

ati:
ye ke..bole bukok bisnes lagi tu..hehee

Izan Ishak berkata...

akak...izan pun keras tangan. tak pandai mnjahit. setakat jahit baju koyak n tampal lencana tu oklah...hehe

CIK TOM berkata...

emak cik tom pandai menjahit..tp cik tom xpandai sbb kurang kesabaran kot nk belajar jahit2 ni..hehehe

Cool Lean berkata...

Akak pi kelas menjahit dulu kat KBS. Masa tu niat hati ni nak jahitkan baju2 untuk anak2 dan Hubby... Banyak jugak yang dah dijahit. Ada jugak tempahan tapi la ni, dah masuk 3 tahun tak jahit baju... Bila dah berhenti (dulu benti sbb kesihatan), nak mulakan balik, punyalah payahhhh... Tapi memang untung kalau tahu menjahit ni! Ehem! Hubby akak siap belikan mesin jahit tepi 3 benang brand Singer tu! heheheheheh.. Bilik jahit pun dia sediakan... Tapi tiap kali, dok lap abuk aje.. Bila nak jahit lencana2 ke, kain2 yg terbukak jahitannya, barulah bukak mesin..heheheh

Farah Shamsudin berkata...

saya lagilah.. memang tak pandai sangat jahit.. tapi sikit2 tu bole la..:)tapi kalau lencana tu jahit guna tangan je.

Yasminhamid berkata...

sama macam wishlist saya... nak dapoatkan mesin jahit..

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

sis...naperlah tak jahit tgn jek..adoii sungguh rajin sis hantar ke tukang jahit.adik mls la nak kluar hantar ke tukang jahit..

suri solehah berkata...

salam..angan2 kadang tu mcm2..tapi nak buat tu yg masalh..saya pun gitu..mmg teringin nak menjahit,,tahun lepas..gugur dpt cuti sebulan..boring duk umah siap p beli mesin jahit nak menjahit..lastnya mesin tu kemas je dalam sarungnya tepi dinding huhu

sarah-najwan berkata...

izan:
hehe..tu mcm akak..

ciktom:
patut blaja skrg ciktom..bole amik tmpahan nati..

cool:
owh..ada pglmn akak..mmg untung utk famili kitakan..

farah:
hehe..kalu seketul lencana..akak bole jahit..ni byk gak..pahtu kecik2..huhu

min:
hehe..moga wishlist kita tercapai

LM:
huhu..byk dik non..kalu satu ok la..

suri:
hehe..bole buka balik tu..mana tau preggy kali ni suka menjahit..ehhe

Kalamhati berkata...

ambo tange kerah jugop bab jahit ni..meme takdok bakat langsung..huhu

Solihin Zubir berkata...

sy reti jenis jahitan lilit ubi je.. hahaha..