selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Rabu, 18 Mei 2011

::AKAN PANDAI SENDIRI::

Assalamualaikum
selamat pagi semua
sebelum senaman kaki
kita hapdet sekejap..hehee

sebelum berkahwin dahulu
saya selalu terfikir-fikir
bagaimanakah saya akan menguruskan
suami, anak-anak dan keluarga
almaklumlah saya ini
memasak agak kureng bukan tak pandai
menjaga adik-adik agak jarang
memandangkan belajar
mengemas rumah mahir..hehe
tup..tup..habis belajar--> terus kahwin..hehe

Allah maha kaya
kita dengan sendirinya
akan mahir dan kita akan
belajar sedikit demi sedikit
secara formal atau informal
untuk menguruskan keluarga

ditambah-tambah lahir anak sulong
selepas setahun berkahwin
dengan sendirinya kita tahu
untuk menguruskan bayi
dan segala-galanya..Subhanallah..
ilmu ini hadir dengan sendirinya

sementalah lagi pada zaman sekarang
ilmu boleh didapati di hujung jari ajo..internet
waima kita sebagai suri rumah atau wanita bekerjaya
semua ilmu dapat diperoleh di mana-mana sahaja
hendak atau tak hendak sahaja
jadi semua orang mampu menaik taraf diri sendiri

jangan jadikan alasan "TAK BIASA"
maka kita rasa kita "TAK MAMPU"
tepuk dada tanyalah minda

p/s: saya berbangga menjadi seorang ibu ^__^

36 Rajin Komen:

Idham berkata...

mak kucing yang beranak depan rumah aku, pandai pulak dia jaga anak dia. Inikan pulak manusia. Dah FITRAH manusia.

kakcik berkata...

Ada manusia yang menjadikan TIDAK TAHU sebagai alasan kepada niat sebenarnya yang TIDAK MAHU...

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ berkata...

setuju tol tu, kita pun tak peranh jaga adeq time kecik, tpi leh je jaga anak sendiri, ape pun yang penting nak atau tak nak je, tol tak

D_08 berkata...

Alah bise tegal biase...
Mule2 memang tak biase....
Lame2 bende tu jadi kebiasaan atopon terpakse jugak buat...hehhehehe

Eliza berkata...

Betullah awak tulis tu..saya masa bujang dulu masak pun tak reti, semua mak n bibik buatkan.

Bila dah kahwin otomatik jd rajin, pandai2 sendiri nak ke dapur. Masak pun dah kira ok selalu dpt pujian family. Bangga dan seronok jadi ibu ni. Anugerah terindah dari Allah..

MamaEma berkata...

memang betul tue... selalunya kecil2 kena belajar...padahal dah kahwin pun ken belajar juga...ilmu takkan pupus...

zaidah berkata...

sokong ngan cikgu...mcm zai anak sulung so jaga jugak adik masa kecik2 tapi tak sama ngan jaga anak...klu dah kena hadapi memang kita akan pandai sendiri....nie pun dalam proses pembelajaran lagi...hihihi

ieda berkata...

yeah2 kak .. we are the BEST !
lalallalalalallal

saya kawin mude gak .. ok je .. sbb dari awal mak dah ajar .. x sia2 ajaran ummi ieda selama ini ..

now ieda sdg praktikkan pada anak2 :))

ps - ekekekek saya paham dah kak pasal polo2 tuu :))

Farah Shamsudin berkata...

bila dah berkahwin.. memang sendirinya pandai kak. Farah dulu pn, terpikir camna nak kawin kalau urus keperluan sendiri pn tak mahir lagi, tapi bula dah berkahwin, ilmu tu datang dengan sendiri..betul kan kak?

Kakzakie berkata...

Tak mahu tahu dan tidak tahu banyak bezanya. Bila tidak tahu tapi ambil tahu akhirnya akan jadi banyak tahu.

Kakak suka makan tauhu. Hehehe....

Pn DG berkata...

dulu duk fikir kuk dok reti jaga anak yg baby...tapi sebenarnya nk jaga anak yg besar lagi susah...macam2 peel..nok suruh anak seimbang dunia akhirat lagi susah ngan dunio lonii...

Hanis Azla berkata...

betullah kak.. banyak perkara yg kita tahu sendiri bila kita sedia ambil tanggungjawab yang mmg tersedia utk kita.. asalkan ada kesungguhan, pastinya menjadi..

Azlan Hasan berkata...

hehe..btul tu kak..sama ngan teori rezeki..kadang2 kita sibuk kumpul harta sblm kawin tapi sebenarnya bila da kawin rezeki tu akan dtg sendiri..sama juga bile ade anak..akan ade rezeki utk ank tu..

Regards,
-Strider-

wahida berkata...

betul tu kak, masa sebelum kawen, mmg serba serbi tak tau..setakat masak sardin je tau..haha!! sekarang dgn automatik dah byk resepi saya tau masak, siap tau buat kek bagai...heheh..bangga kan..ilmu menguruskan baby pun dtg dgn sendirinya...
itulah namanya kuasa Allah...

MommyAqil berkata...

Betul tu kak..kita akn pandai sendiri mengikut fitrah..lagi-lagi after kawen pindah dok rumah sendri terus mmg kena berdikari lakan..mana boleh harap kt org lain dah..huhuhu..

Amy Syaquena berkata...

Betul tue kak amy setuju sangat dengan akak , kita akan pandai sendiri.daripada 0 lame2 mahir sendiri je .

diana berkata...

dah alami baru tau nak buat macam mana..
saya dulu masa mula2 mengandung risau sungguh sebab tak reti nak beranak macam mana..
akak saya kata..
"sampai masa hang teran saja la.."
lagi la rasa risau sebab tak reti nak teran..
bila dah masanya senang pulak teran tu..
3 kali teran je dah sibulat keluar..
ahhahaha

Yasminhamid berkata...

betul dan setuju 110 %

Cma Shiema berkata...

hehe...betul tu kak..
tp cma bab memsasak mmg x pandai2 lagi..huhuhu

Papa Mifz berkata...

saya pun x sangka boleh jugak la jaga anak bila wife shift malam....ramai gak org x sangka...hehe

~izan~ berkata...

sgt la betul tu kak..izan kawen masa tgh bljr plak tu lg la tak sempat bljr abis2 ilmu masak2,jaga anak dgn mak...

tp Alhamdulillah,Allah permudahkan semuanya...

kakchik@ella berkata...

betul3. saya setuju!!

sarah-najwan berkata...

idham:
tu la..manusia ptut tgk tu..ni kdg2 manusia skrg lebih hina dr hewan..

kak cik:
yg tu mmg parah kak cik..dasar pemalas gtu orgnya..

anje:
tol kan..pandai sendiri gendong anak..BF anak..

D08:
hehe..mmg kene buat..kalu tak..sapa nok buat..

eliza:
you mmg kelaz masak2..ai salute..tu seme sb kita minatkan..suka tgk anak2 dan somi mkn byk..

ema:
lagi byk ilmu..lagi byk kene blaja..lagi byk kita xtau..

zaidah:
adik mmg lain..anak..lain sgt2..anak dr pagi sampai ke tidur ngan kita..seme bergantung pada kita..adik kita ada mak ayah dia..hehe..mak kita gak..

ieda:
untung ieda sb byk blaja..mcm akak ni dolo2 ada byk malasnya..huhu

farah:
ya betul dik..xsangka kita mampu uruskan..dgn keje lagi..famili lagi..superbb..

kakzakie:
jadi kita kena tahu bhw kita kurang tahu..da ambil tahu kepada yg kita kurang tahu..

tapi saya xsuka mkn tauhu..hahahha

das:
tol das..fenin aku dg 3 hero aku nih..buas pelik..baik masa kecik dulu..huhu

hanis:
ye..asal ada kemahuan pasti ada jalannya..

azlan:
mmg kene usaha..kdg2 seme tu xdtg bergolek..kita kene naik taraf diri kita..

wahida:
miracle sekali sekala akak rasa..kita sbg ibu mmg superbbb...

mommy aqil:
mmg fitrah..tapi ada gak yg nk ikut fitrah...tu mmg dasar pemalas..byk alasan..

amy:
hehe..mcm xpercaya kita mahir dlm urus famili..

diana:
tang tu lagilah..bila dgr org cerita..tgk tv..takut ajo kan..camne la giliran kita beranakkan..sekali bila tiba masa..mudah sgt..mende tu jadi sdiri jugak..kita yg rasa..kita tau la nk teran ke dok..

min:
hhhehee..saya 200%..

cma:
akak pun kureng..setakat mulut famili..belasah ajo..janji licinnn..

papamifz:
lagi hebat...jaga anak kecik waktu mlm..jika kita kene buat..pasti dpt..dan demi anak yg tersayang..sanggup apa shj..

izan:
Allah mmg pemudahkan..berkat kita layan somi dan anak2 dgn ikhlas..

eelobor berkata...

yer, memang betul tuh akak. semuanya akan pandai sendiri lepas kawen. huhuhuhuhu

Kalamhati berkata...

hidup umi sarah-najwan!!

wa caya sama lu!!hehehe

Rozuan Ismail berkata...

setuju dengan akak!. semua tu akan kita belajar secara sendirinya.

azieazah berkata...

Belajar dari pengalaman, pemerhatian dan kesilapan...

Seronok, kan?


“NUR KASIH the Movie: Bila Hati Sudah Kasih...”

Solihin Zubir berkata...

haha.. biasala tu.. mcm jugak lelaki..
sebelum kawen, malas nk kerja..
bila dh kawen, rsa ada tanggungjawab besar, akan jd rajin scara automatik.. heheh..

munna berkata...

dulu mmg takut sblm kahwin sebab suka duduk bawah ketiak mak tapi lepas tu mmg otomatik pandai je bawa diri kak...

apik pehe berkata...

hehe..zaman sekarang ni macam2 ada..hanya guna jari jer untuk tekan2..hehe

Ati Masrif berkata...

betui tu..
kita dulu dah ler anak bongsu
dapat anak belum 20 tahun lagi

tapi lama2 reti jaga budak gak
cuma lambar skit je...hehe

Lina berkata...

dulu2 sblm kawin mmg ada jg fikir bile dah kawin nanti bole ke aku masak...bole ke buat keje rumah n then bile ada anak nanti camne yer nak jaga sumer tu tp bile dah kawin ada anak cam automatik bole buat walaupun taklah terus perfect kan tapi dari semasa ke semasa adalah proses pembelajaran

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

kalu namanya perempuan kak...kemahiran semua tu dah ada dalam diri cume nak atau tak je keluarkan :)

puanbee berkata...

yer kak setuju sangat tk kira lah semuda mana seorang wanita tu berkahwin dn dapat anak mesti tahu cr nak uruskan anak dan famili dh fitrah manusia kannn

mrs redzuan berkata...

saya kurang pandai masak sobsob. tapi saya tetap suka masak. salam kenal =)

halila Ibrahim berkata...

setuju... saya sendiri pun banyak benda belajar sendiri.. tengah belajar dah kawen pastu mengandung n dalam pantang semua .. sendiri2 belajar tapi rajin tanya2 mak.. mak mertua n kawan2 .. masak2 ke apa jugak sekalipun semua saya belajar pelan2 ... dan sekarang anak dah 3 .. saya masih belajar2 lagi banyak benda..

Salam kenal ...