selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 28 Februari 2011

** KHASIAT MADU DAN LIMAU NIPIS **

Assalamualaikum
selamat pagi semua

semalam tak berhapdet
kebizian dgn program khas..hehe
saya ini bizi mengalahkan VVIP..hahaha

Alhamdulillah mek sarah
sudah kembali aktif seperti biasa
cuma menjadi semakin manja kededek!!!

hari ini saya ingin berkongsi
tentang kelebihan makan madu
yang diperah air asam limau nipis
inilah juga yang saya buat
memandangkan batuk mek sarah tak baik-baik
saya bagi makan madu + air limau nipis ini
Alhamdulillah dengan izin Allah taala
batuk mek sarah sudah baik

jadi uolls bolehlah bagi makan madu ini
kepada anak-anak yang batuk
atau pun sebagai makanan rutin setiap malam
sekarang saya amalkan kepada semua anak saya
**saya tak pasti umur anak yang bawah setahun boleh makan atau tak?**
**jika yang ada info bolehlah share**
SILA GUNAKAN SUDU PLASTIK
kerana madu dikatakan hilang khasiat dengan sudu besi~ wallahualam


so uolls sharing is caring
selamat makan madu
sebab hal ini juga baik
untuk kesihatan kita
makan madu boleh selalu
jangan BERMADU sudah!!!
ai tak sanggup uolls!!!

p/s: bolehlah cari madu yer..hehe

31 Rajin Komen:

kakcik berkata...

Terima kasih kerana berkongsi petua dan syukurlah mek sarah dah sihat. :)

~ yus ~ berkata...

petua baik untuk kesihatan ni. Saya pun biasa buat, tp untuk diri sendiri atau suami bila batuk.Untuk anak2 tak pernah sebab semua tak mahu bila di suruh minum air limau nipis dengan madu tu..huhu

Hanis Azla berkata...

Terima kasih yer kak.. InsyaAllah, boleh cuba utk anak2 dan diri sendiri.. dah lama tak dengar perkataan kedekek tu.. he..he..

A.s.t.i.n.a berkata...

Kak Sarah..

try madu dengan habbatus Sauda tu juga ok..

sendiri tak cuba lagi.. Kak cuba dulu.. nanti saya backup.. herher

Izan Ishak berkata...

boleh amalkan makan madu lepas ni. mekasih atas petua ni kak.

alhamdulillah mek sarah dah baik ye~

AngahSayang2314 berkata...

hehehe minum madu yer... ad gak org cakap tapi angah kalau tak hilang minum kicap...alhamdulilla hilang

Amy Syaquena berkata...

Betul tue kak madu dan limau memang sangat berkesan untuk orang yang sering batuk.amy hari tue pun cuba nielah..dapat petua dari rakan2 blogger..

Puanbee berkata...

bawah setahun tk boleh kak..bee pernah wat entry fasal nih..nanti bee bg link!

kakchik@ella berkata...

Kakchik pun suka buat camni. Cikgu weih, amalkan makan sesudu madu sblm tido, esok pagi bangun freshhh sgt.

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

sis-saya amalkan petua tersebut lah br leh baik batuk selama 3 minggu tak baik2.

eelobor berkata...

a'ah pegi minum air kat kedai semalam pun oder lemon+honey. sedao jugak rasanya. tak tahu pula ubat untuk batuk. thanx sis....

MamaYatie berkata...

berkesan yer! byk kali dah dengar tp tak penah cuba lagi..

diana berkata...

maisara pun masih batuk..
saya pun masih selsema..
nak cari jugak la nanti..
tapi jadi masalah sebab nak makan tu bukan senang..
maisara tak suka benda2 yang pekat likat,gelap..
dia rela tak cantik dari makan benda2 yang ada unsur2 gini..

sarah-najwan berkata...

kakcik:
sharing is caring..kita ikhtiar..

yus:
anak akak suka yus..sedap katanya..

hanis:
bole try buat rutin..kededek sgt hanis..melampau kdg2..tapi layanlah sb sorang tu je gegirl..

astina:
madu yg akak beli ni dgn ahbbatus sauda dah..tu ada sket butir2 hitam dlmnya..

izan:
bole try..tgklah camne..

angah:
akak xpenah dgr minum kicap ngah..bole hilangkan batuk eh?

amy:
kita pom pernah minum air limau nipis tanpa gula utk hilangkan batukkan...++madu pom bole..lagi sedap rasanya

bee:
tu la..akak ade dgr..ce bagi link deh..tq bee

KCE:
tu la..sayanye xdisiplin mcm anak2..nati pahni nk buat..

LM:
kita ikhtiarkan..Allah yg izinkan..

eelobor:
ok..kamu bole cuba nati..bg muaz mkn..

mamayatie:
bole cuba deh...

diana:
try diana..jika maisara xnak mkn macm tu..buh dlm air dan kacau2..jika dia minum susu letak dlm susu..utk anak2 baya mek sarah..sudu teh je..jgn byk sgt..

suri solehah berkata...

salam sarah..baru dan mai sini..baguskan makan madu,,antara makanan sunah..tp nak cari madu asli sekarang susahkan..sori sarah tak tahu nak kongsi pendapat ttg madu.

CGG berkata...

thanks bg tips nie

Zaidah berkata...

klu batuk memang buat macam kat petua tu...

p/s betul tu...jangan sampai bermadu udahlah...

Yasminhamid berkata...

thanks.. boleh try untuk alif.. dah lamabatuk dia tak hilang2..

Cikgu Nurin berkata...

Alhamdulillah Sarah dah baikkk..

Memang akak pun makan madu n limau ni..( tapi tak amal sangat..)

Sarah beli madu kat kedai tu ke?

ieda berkata...

best2 petua yg baik ..
madu memang bagus .. limau nipis utk pecah lemak .. ermmmm :))

Citarasa Rinduan berkata...

wah..tak taulah kalau madu dan limau bt ubat utk sakit batuk..

em. try..
thanks syer yer

Cma Shiema berkata...

kak...petua ni mmg berkesan..
cma dah cuba kt anak sulong..
alhamdulilah...mujarab kan..

munna berkata...

mmg selalu amalkan makan madu bila batuk2... mmg berkesan lah kak

Jia Sensei berkata...

kak zia,
umi saya mkn madu + susu lembu dr zmn mudanya (ms br kawin) hingga skrg.
alhamdulillah sihat.
umor da 58. hingga skrg tak pernah ada gigi yg tanggal 1 pn lg.
cikgu syah pernah jmpa umi saya, dia ingtkan kakak...hehe..
tp anknye maleh amalkan..

Kamalia berkata...

kak sarah..kalau gntikan limau nipis tu dgn lemon bole ke?xdela limau nipis kat sini?hehehe..terima kasih bg tip..

Mawar Merah berkata...

MM suka mkn madu dgn penkek.huhuhu. sodap ma..

AngahSayang2314 berkata...

akak memang bole hilangkan batuk pun minum kicap..nie petua arwah nenek angah...

Ati Masrif berkata...

kak ipar kita selalu gak bagi
anak2 makan madu

tapi kalau campur limau nipis
baru st time tahu ni..

lehlah kita cuba cikgu
anak2 kita selalu gak sakit tekak, batuk...

TQVM cayang

sarah-najwan berkata...

suri:
tu la..tang madu asli tu susah sket..tapi xpe..kita try..

CGG:
ok..

zaidah:
tu la..kita ikhtiar

yasmin:
try min..tgk camne..

cikgu nurin:
alhamdulillah..saya pom amal jgk..pasni nk amal..
saya beli ngan kawan kat skol..

ieda:
awk try deh..

CR:
try deh..

cma:
dgn izin Allah..kita mencuba.

munna:
yezza..pasni xperlu batuk2..akak nk bg anak akak mkn selalu..

jia:
la..asal ko xamalkan..nati ko nmpk lagi gojes tau..hahahha

kamalia:
bole kot..try dulu

mawa:
yg tu mmg best..akak penah mkn kat hotel je..

angah:
ye..ada gak guna utk ubat kicap tu..tq ngah..

ati:
bole try tau..

Eliza berkata...

yep, betul..madu lebah mmg baik. saya pun buat yg sama kalo budak2 ni batuk atau selsema.

azieazah berkata...

Apa yang MEK tulis tu semua betul...

“Manja Kededek” — saya pernah digelar begitu beberapa tahun dulu oleh sorang kawan Kelate. Lama baru Kak Azie tahu makna nyer.. hehehe