selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Isnin, 7 Februari 2011

** DIGIGIT 'PIGHAH' **

Assalamualaikum
selamat petang semua

sudah lega urusan di sekolah
sekarang sedang sambil
memblog dan mengemas..ehehe

uolls pernah tak
digigit 'pighah'..oppss!!
itu bahasa klate yer
nama stended binatang ini
ialah kutu khinzir

inilah pengalaman pertama saya
digigit binatang ini
ya Allah..bisanya sampai sekarang
padahal mak saya telah mengutil
binatang ini sejak hari jumaat lagi

saya sendiri tak sedar digigit
alih-alih rasa sakit atas bahu dan sebelah leher
urut-urut sebelah pagi ingatkan tersalah urat
tapi sebelah petang..saya terasa macam berbintil
ingatkan bisul..panggil mak saya
tengok2 dia bagitau..ni 'pighah'..huhu

dah dikutil dan ditindas
keluar darah hitam
minatang ni kecik ajo
tapi bisa sakitnya sampai sekarang
masih lagi lenguh dan sakit

nasib baik kene kat saya
kalu kene kat mek sarah yang kecik itu
bagaimana nak bgtau tang mana sakit
ada yang pernah kene minatang ni masuk
dalam telinga..tak boleh bayangkan sakitnya

uolls ada pengalaman tak
kene gigit ngan mende alah ni
sakit wey..nak2 time mencabutnya..huhu

p/s: harap cepat hilang sakit..kalu tak nk gi suntik..

30 Rajin Komen:

Das berkata...

aduhhh sakit tu....kat kampung rsnya....kat bandar2 kurang sikit kuk....dr hutan maybe...

Ati Masrif berkata...

dulu anak kita pernah kena
di telinga ...kutu babi
binatang yg sama ke..

kita ingatkan bisul..cucuk2
pas tu anak kita sakit2 telinga lg
akhirnya bw gi dr...baru tahu rupanya
kutu babi...eee...terus geli ..hihi

A.s.t.i.n.a berkata...

saya pernah tengok mase tu tgh berbincang dgn bos..
bos saya mengadu sakit kat tengkuk.. sekali saya tengok mcm tahi lalat.. rupa2nya mende tu..

sian bos saya..

Eliza berkata...

Binatang nih jenis merayap waktu malam atau tak kira masa? tak penah dgr pulak sblm nih..

Tapikan..mmg betullah saya pun terfikir mcm Rozie. Biarlah kita yg kena asal tak kena kat anak2 especially girl sorang tu. Tak sanggup tgk dorang menahan rasa sakit nnt kan?

sarah-najwan berkata...

das:
ye la..kene kat kg la ni..sakit weh..

ati:
biasa dok dlm telinga..pyh nk buangkan..mmg kene gi jumpa doc..

astina:
dia cam tahi lalat gak..tapi bole kutil..

eliza:
xpasti merayap ke tak..lagipun jenis terbang merata cari mangsa..huhu..mcm dracula je..hisap darah..jika lintah..ok ..isap darah kotor..ni..kita makin sakit..

diana berkata...

batal air semayang..
hehhe..
teringat cerita p.ramlee.

Cikgu Nurin berkata...

Sarah, ni yg jenis bila dah kenyang tu dia akan jadi bulat besar ke? sakit tu tau...

MULAN berkata...

ohh sungguh tak suka... selalu kena gigit bila pi kedai bunga... abis sakit jadi gatal pulak..

suri solehah berkata...

pernah kena gigit gak sarah..sampai rasa nak demam..masa tu nak buang mak letak air tembakau..hehe..setengah tempat panggil si kenet..

sarah-najwan berkata...

diana:
oppss..tu la..hihi

cikgu nurin:
ye..da kenyang buntal..gtu la..

mulan:
owh..kedai bunga pom ade..igt kat hutan je

suri:
igt buh air tembakau yg msuk dlm telinga je..ni mak saya main kutis je..

Woofer Storm berkata...

slm..

tak pernah lagi kena gigit,tapi teringin nak kena..heee

follow sni^^

CTE berkata...

kutu babi yea...sy baru tau nama lainnya...suami saya pun ckp nama binatnag tu..dia org kltn....gigit kelopak mata anak saya..nak ambik punyelah susah sampai pegi kedai emas..gunkan player dia yang kecil kat hujungnya...barulah boleh pisahkan..kesian kat anak...suka sgt main pasir masa kt kelantan...

Cma Shiema berkata...

kutu vavi??x penah kene geget lagi ngan dia..
sakit sgt ke kak??
huhu...

Hanis Azla berkata...

tak pernah pula kena gigit dgn benda tu.. tak terbayang pula mcm mana rupanya.. tp sebab sarah kata sakit kalau kena, makanya tak kenal pun takpelah.. he..he..

semoga sakit tu cepat lega yer..

ShErA berkata...

shera x pernah lg kena gigit dgn kutu tu... x nk la kena gigit... mcm skt tu kena...

ieda berkata...

lor kak kutu nie kan kak memang ada sejak zaman kita kecik2 kan .. huhuh
sedih bila teringatkan masa anak kecik ieda kena kak .. sampai bedarah2 bengkak telinga .. dia dah mati dlm tuu huhuhu

azieazah berkata...

Bila sebut kutu babi ni teringat lak dialog P.Ramlee masa ngintip Normadiah dlm citer Bujang Lapok! hehehe

tapi Kak Azie pun taktau yang binatang ni kalu gigit jadi gitu. Lum pernah kerna.

Btw, kenapa leh ada binatang tu, dari mana? Sawah kah?

sarah-najwan berkata...

woofer:
jgn teringin..sengsara tau..

CTE:
yup..mmg mende ni kecik sgt..

cma:
sakit cma..bisa merengat..

hanis:
saya pun xpenah kene..tau la ade org penah kene..sakittt..

shera:
minta jauh..jgn bg kene..

ieda:
zmn skrg pom hado..huhu..kat kg2 kot..

kak azie:
mende ni mcm hama kak..biasa dok kat hutan2..disebarkan melalui angin pon ade..melekat kat kulit..hisap darah..kenyang buncit..dia timbul dr kulit..tu kita nmpak..jika di temapt kulit terbuka..ade penah kene dok dlm telinga...sakit bole bw smapai demam kak..

miezaniera berkata...

moga cepat sembuh..first time dgr nama binatang tuh..nk kata duk kt bandar kecik2 dulu duk kt kg gak..;D

cikgu isza berkata...

kutu babi rupanya.. tak pernah ena tapi memang dengar orang cerita kalau kena gigit sakit..

Arizakiah berkata...

Biasa tengok pighah kat badan lembu dan ayam kampung....

MamaEma berkata...

dop pade dgn kecik..sakitnyo kalau dio dop tepek kat tubuh bade..ema pernah kena..bulih dia landing kat dalam pusat...hehehe

AngahSayang2314 berkata...

eh ada ke???? 1st time dengar

Izan Ishak berkata...

akakk...si muhaimin pun pernah kena sekali. ntah dari mana datang pighah tu. hishhh...mmg susah giler nak buang dia masa tu kat cuping telinga, dah gemuk n melekat sangat kuat.

Solihin Zubir berkata...

aduiii.. bley demam woo kalau kena.. haish..

puanbee berkata...

oh tk pernah kena lagik..

Kalamhati berkata...

anok murid ambo ramai tahun lepas kena ketik ko pighah ni..hehe
bengkok mato..sian sungguh..sakit wei mugo ni kalu keno..huhu

Miss Yaty berkata...

akak,nasib kita sama...yaty baru je kena gigit pirah tu...2 tempat plak tu..adeh sakit kak..kadang2 rasa gatal lagi kat tempatr kena gigit tu..

tadi pulak adik yaty yang sindrom tu kena gigit di pirah jugak..habis berdarah kat telinga dia..kesian dia kak..tak reti nak gtaw sampaikan dah besar pirah tu hisap darah dia ;(

skrg musim berangin sebab tu byk je pirah tu merayap kat area umah yaty ni...

subaidi samat berkata...

sakit sgt kot..saya pernah kene dekat dgn mata..area2 idung ngan mate...dua hari baru dpt cabut...mcm buta plak skjp...

Tanpa Nama berkata...

salam..uih mmg sakit giler..lenguh abih badan..baru lepas buang 2 ekor...1 dikepala..1 lagi ehem2.nk buang berair mata..ni xlarat ase..