selamat datang

My Life , Love & HERBALIFE - TERKINI

Khamis, 8 September 2011

+JAMBU BATU KAMPUNG+

Assalamualaikum
selamat pagi semua
sudah kenyang makan pagi?

uolls suka makan tak jambu batu ini?

**gambar dr google**

saya biasa makan masa kecil-kecil dahulu
sebelum stat kelas mengaji
panjat dulu pokok rendang jambu ini
makan-makan barulah naik mengaji..hehe
itu zaman kecik-kecik dahulu

dan keinginan membuak-buak
untuk makan jambu ini datang lagi
ketika saya on de way balik ke rumah mak saya
sempena hari raya baru-baru ini
adalah sepanjang jalan melihat
sebatang dua pokok jambu ini

lantas saya menyuruh hubby bertanya
tuan punya pokok untuk dibeli atau diminta
tapi biasalah orang kampung
bagi free ajo..hehe
lagi pula saya lihat buah itu
jatuh terkulai tanpa ada yang memakannya
hambekkk...satu plastik dia bagi kat saya
puas hati makan

mungkin generasi sekarang
tak makan jambu batu kampung ini\
mereka hanya tahu makan jambu besar
yang dicicah dengan serbuk asam boi..hehe

apa-apa pun jambu ini
memang sodapppppp...
rangup manis masam sikit gtu..

p/s: jgn ngidam yang pelik2 suda..hehe

44 Rajin Komen:

~izan~ berkata...

suka kak tp skrg susah nk dpt... kalau kena yg kelat pun belasah jugak mkn hih

fazian.batrisyia berkata...

Salam perkenalan. sy suka jugak. Tp skrg memang susah nak dapat. Dulu2 kat umah mak sy ada....pink & white lagi...yg pink lagi sy suka wangi..

Eliza berkata...

Salam Rozie...

Nasib baik awak mengidam buah jambu ajer. Saya pernah dgr cite ada yg preggy sampai mengidam nak merasa kiwi kasut yg warna itam tuh. Ngeri eden...mcm tak logik pun ado. hihihi...

ajumohit berkata...

Penah mkn ms kecik2 dulu, tp skrg susah dh nk jmpa pokok ni...sedap kan kak.. Sib bek ngidam buah yg senang dicari ni hihi

Tanpa Nama berkata...

sedap tue....saya suka isi pink ...lagi sedap...sy dok kat kg pon susah nak dapat...:(

hyazz berkata...

suka suka... kat cni takde...klu teringin kena la balik kg dulu baru jumpa

ieda berkata...

aah kebanyakannya di kg lah kak
tapi di kg saya , saya x pernah jumpe layie .. payah sgt nak jumpe ..
selalu jambu kat kedai2 biasa tuu adalah kak ..
kesiannn akak .. tapi still ok sbb akak dah merasa makan sblm nie kan :)

Lina berkata...

masa kecik2 dulu jambu nilah idaman kalbu...dulu2 kan byk pokok jambu ni kat tepi2 jalan pun ada tp skrg susah dah nak jumpa

♥cmª shIemª♥ berkata...

cma suka mkn jambu nIE..
nyum2..

Kakzakie berkata...

Cikgu nak tahu kakak dulu pun ada pokok jambu batu ini satu jenis dlmnya warna sama kulit dan satu lagi warna pink. Jambu ini spesis banyak biji di dalamnya. Kelakar kalau ingat masa panjat pokok jambu tak kira perempuan/lelaki sama aje....:)

Ujie berkata...

kecik2 dulu slalu mkn, sbb ada pokoknya kat rumah mak. Skrg dh takdelah..nak jambu pi beli kat psr mlm.

IMANSHAH berkata...

kat ipoh ni banyak, jambu batu bandar tapi la

Sarah Syazwani berkata...

nk jambu ni lalu R&R tapah mesti beli

diana berkata...

saya tak boleh makan jambu..
sembelit..
hehhehe...
suka mangga..:p

eelobor berkata...

letok dale peti sejuk dulu pahtu make nga asam boi.... sedak wehhhh

Acik Erna berkata...

jambu batu kampung memang sedap kan walau pun kadang2 keras sikit.

MamaYatie berkata...

masa skolah rendah, ptg2 cari jer saya atas pokok jambu belakang umah..port saya tur

kecik2 dulu boyish sbb kawan ngan abg kan..hahaaa

MommyAqil berkata...

Sddapp kan jambu batu ni kan kak..yg tak ngidam pon tetiba ngidam nk mkn..rs dia manis2 masam tu yg tak tahan tu..hihihi..

zaidah berkata...

suka jambu yang dalam pink tu...memang sedap...n manis

Hanis Azla berkata...

masa saya kecik2 dulu belakang rumah ada pokok jambu ni.. mmg selalu makan.. skrg ni mmg susah nak jumpa..

Papa Mifz berkata...

kedai jual jambu batu nih depan kedai papa mifz je kak...:)

eiela berkata...

wah,,kat masjid sini ade jugak sebatang je tapi buahnya lebat, mmg susah nak jumpa dah jambu nih. masa sekolah dulu selalu makan, bijik2 pun telan. hehehe

ShErA berkata...

sedapnya... ni favourite shera kak..

Wanita2u berkata...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

MamaEma berkata...

kelik kg..mkn jambu dgn colek dih..sedap tu

~ yus ~ berkata...

yus tak suka jambu batu, jambu lain pun tak suka kak...huhu

kakchik@ella berkata...

saya suka sgt jambu batu dan lain-lain jambu yang seangkatan dengannya. hihi

kokser kokdam berkata...

ooo keno colek jambu sedak wooo

S..U..D..@..I..S berkata...

nostalgia..kecik2 sllu panjat pokok ni, makan atas pokok pun sllu juga

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

mmg sedap!!

apik pehe berkata...

kak weh...apik suko sangat2 jambu batu...fuhhhhh...

Sofya berkata...

jambu batu kampung ni len sikit tapi sedap..
ada 2 jenis kan..
satu biji putih.. satu lagi biji merah.. sekarang nii payah dah nak jumpa..

Izan Ishak berkata...

sedapnya kak...mmg dah lama betul tak makan jambu batu yg kampung camni. dulu2 masa kecik umah izan ada yg biji putih. mmg best kalau makan....

sue zainun berkata...

sedap2..dulu2 waktu sy kecik pon suka makan..bkn stakat yg masak, yg mudo2 kelat pon di ngap jugak..heee heee

Ati Masrif berkata...

memang rezeki orang mengandung ni
nak apa yg terlintas dlm kepala
mesti dapat kan...

lamo tak makan jambu tuh :)

Brilliant Marjan berkata...

ada lagi jambu ni kt umah nenek sy..kerap gak makan tp masa kecik2 dulu..skrg kurang dh..tp tetap menjadi pujaan hati..siap panjat lagi..

munna berkata...

dulu masa kat kg mmg banyak buah ni...skrg mmg susah jumpa kak.....

aibaks berkata...

Salam kak sarahnajwan...
alhamdulillah dah nak tambah bilangan ahli keluarga...hehe...

selamat hari raya kak...sorry sangat dah lama tak jenguk akak:)

Solihin Zubir berkata...

akak pnjt pokok jambu? woahh.. bleh tahan ganas kecik2 dlu.. hehe..

skrg ni org lyn jambu yg xde biji tu je.. dh xmkn jambu ada biji ni..

~ yus ~ berkata...

bila nak update citer baru ni kak??

mabuk lagi ke??

rindu dengan citer akak ni...:)

the sun daily berkata...

lme xmkn jambu

Liza Razak berkata...

terus teringin nak mkn jambu ...hehe

me and my memoir berkata...

susah nak dapat dah jambu ni...erm..lama gak tak makan jambu ni...masa kecik2 dulu je duk atas pokok...

amie tiez berkata...

aduhhh tangkap leles lak memalam gini ... baru baru ni cik jah g sabah .. ada di jual jambu macam ni .. tapi saiznye besar lagi dari yg kat kampung tu .... kan best kalo ada jual kat kl cenggitu ... sedapnye ... mana nak cari ni ....

haaaa satu agi ..daun ni la yg selalu orang sental kat muka utk kasik scrub n ubat jerawat .. cik jah rajin gak buat dulu ....